Brist på Vitamin B12??

Igår var jag och lämnade ett nytt blodprov. Detta på grund av att Jesica funnit att personer med brist på Vitamin B12 kan få exakt samma symtom som jag har. Tydligen så är det så att om en har brist på Vitamin B12 så kan det orsaka neurologiska skador då myelinet runt nervtrådarna behöver Vitamin B12 för att kunna bildas. Domningar, balanssvårigheter och dåliga reflexer är några andra symtom. Ett tecken på denna brist brukar synas på att antalet röda blodkroppar är lågt. Jag har sedan jag blev gravid för första gången haft dåliga blodvärden. Och jag ligger fortfarande och gränsar till för lågt. Men eftersom jag ändå ligger inom normalvärde  (om än på det lägsta) så ringer det inte några varningsklockor hos läkarna. Därför skrev jag, i Mina vårdkontakter till min neurolog och frågade om det kollats om jag har brist på Vitamin B12. Fick genast svaret att det inte gjorts men att hen skickar en beställning. Så där är vi nu. Blodprov har lämnats och imorgon har jag telefontid med Neurologen och hoppas då på att få svar på blodprovet.

"Neurologiska symptom

B12-vitamin behövs vid bildandet av myelin. Myelin är ett ämne som finns runt nervtrådarna i hjärnan och de perifera nerverna. Myelin behövs för att nervimpulserna ska röra sig normalt. Orsaken till de neurologiska besvären vid B12-vitaminbrist kan mycket väl höra samman med brister i myelinet. Tidigare trodde man att de neurologiska symptomen vid B12-brist kom först långt efter att patienten hade fått anemi. Idag vet man att det kan vara precis tvärtom - de neurologiska symptomen kan komma först. Neurologiska symptom på B12-brist kan vara stickningar, domningar och känselbortfall, framför allt i fötterna och ibland i händerna. Patienten kan känna det som om hon hade sockor eller handskar påB12-vitaminbrist kan förorsaka muskelsvaghet  och problem med balansen. Gången kan bli stapplande och osäker och det kan kännas som om man hade luftkuddar under fötterna. B12-brist kan också ge minnesstörningar, demens eller depression."

Blodbrist leder ofta till huvudvärk.

Det skulle vara helt underbart om det "bara" är vitaminbrist som orsakar alla mina symtom. Men tänker inte lägga allt mitt hopp på det, då jag misstänker att det inte kan vara så enkelt i mitt fall... Och vad hemskt det vore om det är så och jag hade kunnat fått må bra dessa 16 månader istället för det som nu är bara för att läkarna har missat att kolla detta...

Återigen så har det varit jag själv som hållt i trådarna och sett till att min diagnosutredning går vidare. Det skulle vara så skönt om det fanns någon inom vården som kunde fungera som samordnare så att jag bara kunde få koncentrera mig på att må så bra som möjligt, vila och återhämta mig... 


För övrigt så håller detta skov fortfarande i sig, eller så är min huvudvärk och orkeslöshet restsymtom efter skovet. Hursomhelst så är denna huvudvärk väldigt smärtsam... Längtar tillbaka till mitt jobb, barnen och kollegorna...

Klicka gärna på hjärtat här nedan ⬇

4 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, diy, sjukdom;
Taggar: Blodprov, Diagnosutredning, Extrem huvudvärk, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Rostig taggtråd, Sjukdom, Vitamin B12
#1 - - Anonym:

Vi håller tummarna för B12! Men jag tror att det är bra att du engagerar dig själv i diagnossökandet. Kramar Tori

Svar: ❤ Kramar
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma ❤ :

Konstigt att någon inte har tagit det provet tidigare. Håller med Tori angående ditt diagnossökande. Kramar ❤❤❤

Svar: ❤ Tror att ni har rätt... Kramar ❤
Sandra Vulkan

#3 - - Anonym:

Hoppas, hoppas! Kramar / Mikaela

Svar: ❤ Kramar
Sandra Vulkan

#4 - - Annika:

Oj vad konstigt att de inte kollat Det! Håller tummarna för att du har brist. Själv inväntar jag svar från min ENeG-undersökning. Och väntar på MR hjärna i maj.

Svar: Håller tummarna för dig med! ❤ Kramar
Sandra Vulkan