Hemsk hosta = sömnbrist

Under de senaste fyra nätterna har jag fått alldeles på tok för lite sömn. Det beror inte så mycket på sena kvällar, utan det beror på mest på att jag har fått en hemsk rethosta. Jag får stora långlivade hostattacker så att jag nästan tappar andan och ibland även kräks. Tårarna sprutar och jag blir utmattad. Det är allra värst under kvällarna och nätterna, är det någon som vet varför det alltid är så med hosta? Mellan hostattackerna harklar jag mig var och varannan minut på grund av att det känns obehagligt i halsen/svaljet. Jag har inte ont men det känns som att jag ska kvävas av slem eller vad det nu är som stör i halsen.


Det är inte bara jag som får störd nattsömn utan även Örjan sover dåligt, även om han inte direkt vaknar så sover han oroligt när jag hostar.

Igår morse när jag vaknade så var jag inte säker på om jag skulle klara att jobba. Jag ringde därför till jobbet och förvarnade dem om att jag eventuellt skulle bli hemma. Min arbetsdag började inte förrän 11.30 så jag hade lite tid på mig att känna efter. 10.45 bestämde jag mig för att försöka jobba mina fyra timmar. Och det gick hyfsat bra måste jag ändå säga. Två stora hostattacker fick jag bara. Barnen tyckte att det var lite kul att jag var alldeles hes. Hesheten kommer och går lite som den vill tydligen...

Ringde igår och kollade om jag kan ta Cocillana-Etyfin i kombination med min dagliga medicin mot nervsmärta (Saroten) och det kunde jag. Så underbart skönt att få sova!! Somnade snabbt när jag lagt mig i sängen och vaknade endast två gånger i natt! Och jag kände mig utvilad när alarmet väckte mig klockan 06.00. Fantastiskt med mediciner som ger ordentlig verkan!! 

Tränings notis: Igår körde jag 100 "kissande hunden" per ben och 100 pulserande "kissande hunden" per ben. Bra träning för rumpan! Och 100 benpressar med fötterna stilla och 100 benpressar med tåduttar både i startpositionen och med benen isär. Alla benpressar gjorde jag med mitt minibands med mest motstånd (eftersom mitt mellersta gick sönder i helgen...), jag satt på en lite lägre bänk och lätt bakåtlutad med spända magmuskler. Jobbigt kan jag lova! 

Klicka mer än gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke... ❤⬇ Tack snälla du!

2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, inredning, sjukdom, träning;
Taggar: Diagnosutredning, Domningar, Hemmaträning, Hosta, Hostattacker, Kronisk huvudvärk, Minibands, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Saroten och Cocillana-Etyfin, Sjukdom, Sömnbrist, Träna hemma, Träna rumpa och ben, Trötthet, Yrsel
#1 - - Anonym:

Tur det finns mediciner❤/Mikaela

Svar:
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma ❤ :

Hoppas att fin hosta blir bättre snart. Ja du coccilana är en jätte bra medicin. Ha en fin dag. Kram 😍😍

Svar:
Sandra Vulkan