Tårfyllda ögon av glädje...

Igår var det Lucia, en dag fylld med julstämning, sånger och glädje. Jag och två kollegor gick med några barn (3-4 år) till ett äldreboende som ligger granne med förskolan. Där lussade vi för dem med ett flertal julsånger, både på svenska och på engelska. Vi sa till barnen att sjunga högt och klart så att de gamla öronen skulle kunna höra hur vackert se sjöng. Och oj som de tog i och sjöng med inlevelse och glädje. Applåderna kom efter varje sång och jag såg hur rörda vår publik var. Även jag fick en tår att trilla ner för min kind, av stolthet över dessa fantastiska barn och av lycka över att få bidra med glädje och julstämning till dessa gamla människor. 


Som tack för vårt framträdande fick vi glasspaket, strössel, pepparkakor, saft och clementiner, som vi mumsade i oss till efterrätt på förskolan. En perfekt byteshandel tyckte barnen. Glädje mot glädje! 

Detta lussande fick mig att fundera på vad mer vi skulle kunna bidra med till de äldre och vice versa. Vad kan vi lära av varandra? Kanske inte just de som vi var till igår utan mer allmänt i samhället... Jag har inte några svar nu men tankarna är i rullning. Om du har någon idé så lämna gärna en kommentar.

Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg. ❤⬇ Tack på förhand! 

#1 - - Anonym:

Det klurar vi vidare på❤/Mikaela

#2 - - Anonym:

Härligt att få glädja de äldre! Kram Tori

#3 - - Mamma 🎅🎅:

Låter som ett härligt Lucia firande. Kram 💖