Problem att svälja... Nytt symtom?

De senaste månaderna har jag väldigt, väldigt ofta satt i halsen när jag ätit något. Riktigt sega godisar som t.ex. Djungelvrål och Salta Pastiller (Pingviner) hamnar fel i svaljet vid varje godisätande tillfälle. Och jag äter godis på tok för ofta... Men även mat tar ibland fel väg. Det är inte så att de "bara" slinker ner fel eller att jag gör någon häftig rörelse som skulle kunna ha en naturlig förklaring till felet. Utan det är mer som att det blir någon felkoppling mellan sväljreflexen och öppningen av matstrupen. Normalt så förs ju födan ner i matstrupen automatiskt när en sväljer. Men just den funktionen trasslar med mig dagligen.

Funderar såklart på om det är ett nytt symtom till "vad-jag-nu-har-för-sjukdom". Eller om det kan vara kopplat till mina domningar, som numera är vardag för mig och som jag oftast inte ens reflekterar över att jag har... Kan domningarna gå djupare in, och därför skapa mer problem än bara känselrubbningar??


Undrar det finns någon därute som varit med om något liknande och som jag kan få bolla lite med. Att enbart Googla ger inte alltid bra och vettiga svar på mina funderingar... Hoppas därför att ni vill hjälpa mig att dela detta inlägg så att jag når ut till betydligt fler än vanligt...

Och glöm inte att klicka på hjärtat här nedan ❤☟ Tack snälla!! 

6 kommentarer publicerat i Allmänt, Båtliv, Hälsa, sjukdom;
Taggar: Diagnosutredning, Domningar, Felkoppling mellan sväljreflexen och matstrupen, Kronisk huvudvärk, Nervsmärta, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Orkeslöshet, Sjukdom, Symtom, Yrsel
#1 - - Anonym:

Jag delar./ Mikaela

Svar: Tack finaste du! ❤😍😚
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma ❤❤:

Jag har delat och flera av mina fb. vänner har också gjort det. Kram, kram ❤

Svar: Tack för Det!!!! ❤❤
Sandra Vulkan

#3 - - Marie:

Hej! Har du blivit utredd? Jag tänker på MS när jag hör domningar, hur länge har du haft besvären? :( Kontakta sjukvården om du inte gjort detta redan. Med vänlig hälsning, marie

Svar: Jag är under diagnosutredning sedan januari förra året. Mina "plack" i hjärnan har varken karaktär eller läge enligt ms. Neurologrrna tror att jag har en ms-liknande diagnos och/eller någon super ovanlig neurologisk sjukdom som de inte sett tidigare. Mina gener analyseras i USA där de är experter. Forskare på Akademiska i Uppsala, neurologer i Uppsala, Norrköping och Linköping letar svar... Domningar är tydligen vanligt i mängder med neurologiska diagnoser.
Domningar, yrsel, kronisk huvudvärk, nervsmärta, orkeslöshet, trötthet, skov med extrem huvudvärk och balanssvårigheter är symtom som jag haft sedan den 16 januari 2016. Äter medicin som lindrar min dagliga huvudvärk.
Tack för din omtanke! ❤
Sandra Vulkan

#4 - - Anonym:

Jag känner inte dig och har inte läst tidigare inlägg. Men själv har jag me/cfs diagnos. Har du läst på om det ? Kanske känner du igen dig ?

Svar: Ja, jag har läst på om me men det passar tydligen inte in på mina fysiska förändringar i hjärnan... Annars stämmer en hel del in på mig tycker jag. Imorgon kommer en sammanfattning över min tid som sjuk. Hoppas att du vill läsa det och kommentera vad du tycker stämmer in på ME.
Styrkekramar ❤
Sandra Vulkan

#5 - - Anonym:

Mvh Kicki Petersson

#6 - - Anonym :

http://www.ds.se/MottagningAvdelning/Mottagningar/Talklinik/Behallare-diagonosbeskrivningar/Tugg--och-svaljsvarigheter/

Svar: Tack!
Sandra Vulkan