Konsten att pruta precis lagom...

Jag gillar på riktigt att gå omkring i turkiska bazaarer och shoppa. Visst kan det bli jobbigt när alla butiksägarna nästintill tjatar hål i våra öron, men det har en viss charm det också. Jag brukar försöka att svara den så ärligt och trevligt som möjligt på de frågor som de slänger efter oss. Det går inte att övertala/tvinga in mig i deras butiker om jag inte vill eller om de har dålig kvalité på deras varor alternativt om de inte har just det jag letar efter. Men om säljaren är lugn och en aning tillbakadragen i sitt sätt så lockas jag till att noggrannare studera utbudet. Sedan är det dags för kampen om priset. Jag älskar verkligen att pruta! Att köpslå för att få varan/varorna till ett riktigt bra pris. Och här gäller det att läsa av säljaren och vara noga med att inte vara ohövlig och förnedra varken säljaren eller varorna. Jag har sett allt för många turister som ger skambud långt under inköpspriset och som sedan inte har vett att förstå varför säljaren blir arg och eventuellt inte låter kunden köpa ens för utgångspriset. Nej, finlir och känsla är viktigt vid prutning så att båda parterna blir nöjda. 

Igår kväll tog Adam och jag en tur till the Grand Bazaar här i Alanya. En mysig stund för oss själva! Adam var ute efter ett par badtofflor och jag ville köpa mig en fin väska. Jag märkte snabbt att priserna stigit markant sedan senast jag var här för tre år sedan. Ett fåtal butiker har Fix price, alltså fasta priser. Dessa butiker är perfekta för att få sig ett hum om vilka priser som är schyssta respektive alldeles för höga priser. Vi lockades in i en klädbutik som vi handlat i förr, bra kvalité och därmed lite dyrare men fortfarande helt okej i pris. Säljaren förvånades över min bestämdhet när det gällde mitt prutande trots min något oskyldiga utseende. Men det slutade med att vi hamnade på ett pris på 25 kr mer än "mitt" pris, och detta på fyra plagg, alltså helt okej för mig. Jag lovade dock att vi kommer tillbaka inom kort med mina döttrar med flera. Nu vet ju båda säljaren och jag att flertalet turister lovar sånt men menat inget med det. Jag brukar nästan jämt hålla mitt löfte (vilket säljaren inte har någon vetskap om). Men redan en halvtimme senare var vi tillbaka för att kolla några fler plagg och priser. Vi köpte inget mer då, men vi hjälpte en familj från Norge att förstå att det är bra kvalité på kläderna där och att de därför är en aning dyrare än de som säljer dåliga plagiat. Säljaren blev glad då hen fick sälja till familjen som var på väg ut utan något köp trots att de hittat sånt som de ville köpa. Av den anledningen, och att jag visade att jag håller sånt jag lovar, så vet jag att det kommer att löna sig nästa gång vi går dit för att shoppa. The Good side always wins! 

För övrigt hade vi ännu en ljuvlig dag vid poolen igår. Det utlovade regnet lyste med sin frånvaro hela dagen. Lite molndisigt, vilket bara var skönt. 


Jag gick på Hamam och blev skrubbad på ett stekbord av marmor och sedan tvättad/masserad med skum. Såå varmt men underbart skönt! (Har fått tillstånd att gå dit och fota detta vackra Hamam-rum när det är tomt där, så bilder kommer vartefter.)

Glöm inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg! ❤⬇ Tack!

En kommentar publicerat i Allmänt, Blommor;
Taggar: Alanya, Grand Bazaar, Hamam, Prutning, Shopping, Sun park garden, Turkiet, Vackra blommor
#1 - - Anonym:

Härligt 😁/ Mikaela

Svar: 😙😍❤
Sandra Vulkan