Processvägg och toarulleträning...

Igår hade jag en riktigt bra dag på jobbet, trots att min ena kollega gick hem med feber och huvudvärk... Min andra kollega och jag hann med en massor av dokumentation som vi legat lite efter med. Bland annat så känner vi att vi kommit långt med vår processvägg, alltså där vårt projekt lever och synliggörs för barnen, pedagoger, vårdnadshavare och andra intresserade. Den väggen är ett tydligt exempel på pedagogisk dokumentation, alltså dokumentation som är i en process och som vi ständigt jobbar med i olika projektgrupper med barnen. Den leder oss vidare och kan ibland leda oss tillbaka till något som barnen är i just nu. Vårt projekt startade med att vi skördade potatisar, som några av barnen var med och odlade i våras, och vi (pedagoger) märkte ett intresse av potatisarna. Stor igenkänningsfaktor var nog en stor del i det. Men via våra observationer och reflektioner så upptäckte vi att det var potatisplantans rötter som barnen intresserade sig mest för. Och de ledde oss vidare till rötter i sin helhet. Vad tänker barnen om rötters funktion och samband? blev vår nyfikenhetsfråga att försöka upptäcka. Barnen kom med många teorier och hypoteser som rötters funktion, bland annat att rötterna dricker vatten, att de behövs för att en växt ska växa och de gör att träd inte ramlar. Just nu utforskar de hur rötterna gör när de dricker vatten. Inne på avdelningen har vi rötter och växter med synliga rötter lite överallt i miljön. Vi ser ut vattnet vi hällt i vaser försvinner och att växterna växer. Nästa vecka ska barnen få studera rötter på mycket nära håll med hjälp av ett mikroskopägg som kopplas till dataskärmen och förstorar extremt mycket, för att se om rötterna har några munnar att dricka med. Och de ska få teckna hur träden i skogen dricker vatten, då de gärna tecknar växternas rötter i glas, vilket är förståeligt när vi har vaser med vatten i... Jag längtar redan till nästa vecka då jag är så nyfiken på vad barnen och jag ska upptäcka med mikroägget. Vårat projekt namn "Rötter...och rot också" är ett citat av ett av våra barn (alla barn på min avdelning är 3-4 år) under ett stormöte där vi pratade om projektet.

Men idag är jag ledig och får mysa med mina tre barn (som nu är samlade) och hästarna på förmiddagen och får gäster från Lindesberg i lunchtid, som ska stanna hos oss hela helgen. Hoppas att jag får må gott hela helgen så att jag kan njuta fullt ut av den!

Träningsnotis: Igår körde jag först ett ryggpass med mina gummiband. Som vanligt tog jag inspiration från bästa Sandra Friberg, länk kommer här: 

Ryggträning del 2 - skonsamma men effektiva övningar med gummiband

Klicka här

Jag körde 15 repetitioner × 3 av alla övningar utom rodd med rotation då körde jag 30 × 3 för att en kör varannan sida.


Sen testade jag en enkel hemmaövning med toarullar. För att se hur en gör denna övning så rekommenderar jag er att gå in på @sandrafriberg på Instagram och kolla gårdagens filmklipp. Det enda som behövs till denna övning är 5 toarullar. Jag tycker att en yogamatta gör det lite behagligare så en sån kan också vara bra att ha.
Jag läste lite slarvigt och trodde att det skulle vara:
1 rulle 20 repetitioner/ben
2 rullar 15 repetitioner/ben
3 rullar 12 repetitioner/ben
4 rullar 10 repetitioner/ben 
5 rullar 8 repetitioner/ben 
Och detta körde jag två omgångar. Sedan läste jag Sandras inlägg mer nogsamt och insåg varför jag tyckte att de 8 sista var så jobbiga, jag hade ökat på rejält.

Hoppas att du gillade detta inlägg och därför vill klicka på hjärtat här nedan! ❤⬇ Tack på förhand från lilla mig!! 

2 kommentarer publicerat i Allmänt, diy, inredning, träning;
Taggar: Barn 3-4 år, Benträning, Hemmaträning, Hälsosam livsstil, Magträning, Mitt älskade jobb, Pedagogisk dokumentation, Potatisplantan, Processvägg, Projektarbete, Reflektioner, Ryggövningar med gummiband, Rötter, Träna hemma, Träna med toarullar, Tränings inspiration
#1 - - Mamma ❤ :

Kul träning med toarullar 😀. Ha det nu så jätte mysigt med familjen och dina vänner. Kram ❤❤❤

Svar: Vi myser för fullt!!! Adam har nu fått Englas och Tindras present som var en upplevelse, på hästryggen 🐴🐴🐴
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Trevlig mysdag😀❤/Mikaela

Svar: Tack ❤❤❤
Sandra Vulkan