Förvånande resultat, Personligt rekord och Hemma spa..

I måndags, när jag mest låg till sängs, så var det dags för invägning och mätning av diverse kroppsdelar i #julruschen2017 (en utmaning på Instagram som jag deltar i). Fem veckor utan godis, mjukt vitt bröd, alkoholhaltiga drycker, läsk och andra sockertillsatta ätbara ting. En tredjedel av julruschen avklarad. Jag har fina resultat som förvånar mig mycket. Och visst är det ätbara en stor del i dessa resultat, men det mest betydelsefulla är ändå träningen. Och då menar jag inte bara för måttens skull utan mest för mitt mående, min nya energi. Jag mår så otroligt mycket bättre nu när min kropp byggt upp lite muskler och min kondition får möjlighet att förbättras lite i taget. All extra energi kan jag nu lägga på familjen och på att fortsätta att bygga upp min kropp så att den får må gott länge. 

Så i måndags behövde jag få något positivt att fokusera på och då var det perfekt att få se resultaten, trots att vikten ökar... Då alla mått låg på minus så misstänker jag att viktökningen beror på att fett transformerats till muskler (och eventuellt på min struliga mage). Jag har aldrig tidigare känt mig så stark i kroppen som nu. En extra puff i självkänslan kommer såklart från förmågan att klara av att springa 5 km!! 



Resultat efter 5 veckor 16/10:

Vikt:  55.0 (+0.1 kg) Totalt -1.8 kg

Midja: 68 (-3 cm) Totalt -13 cm

Mage: 78 (-2 cm) Totalt -8 cm

Stuss: 92 (-3.5 cm) Totalt -10 cm

Lår: 54 (-2 cm) Totalt -4 cm

Vader: 34.5 (-0.5 cm) Totalt -2.5 cm

Arm: 25 (-1.5 cm) Totalt -3.5 cm



Nu hoppas jag att måtten runt vader och armar slutar minska och istället börjar öka på grund av muskler, inte allt för mycket men lite vore trevligt.

Igår mådde jag mycket bättre och kunde åka och jobba, något som jag alltid längtar efter under mina sämre dagar. En bra dag med barn och kollegor, trots en liten olycka som slutade med ett besök på vårdcentralen för ett av våra barn, för att komma ett litet jack. Hen var dock strålande glad när hen kom tillbaka till oss med en vacker ring på sitt ena finger och en glittrig studsboll i den andra handen. Barn är underbara så, att se det positiva i olika händelser. 


På eftermiddagen åkte jag, Engla och Tindra ut till hästarna. Ljuvligt soligt väder dock lite blåsigt, vilket i och för sig var skönt under min löptur. Jag slog än en gång nytt personligt rekord när jag sprang 5.82 km, varav hälften i motvind (och då var blåstens motstånd inte super skönt men flämtande var det). Efter att jag utfodrat alla djuren på gården tog jag en 2 km lång power walk. Så mycket motion denna dag.

Efter kvällsmaten bastade Örjan och jag. Det var länge sedan senaste gången. Men nu när kylan och mörkret kommer så är jag övertygad om att det kommer att ske allt oftare. En känner sig så fräsch och lätt i kroppen efter ett rogivande bastubad. Och så mysigt att det bara var vi två. En egen välbehövlig stund att få rensa tankarna och bara vara, tillsammans.

Ny bastad och tömd på tankar, med en kopp jasmin-te i kroppen, somnade jag ovaggad i en renbäddad säng igår kväll...


Bjuder på några bilder från vårt hemma spa. Bastun byggde jag och Örjan tillsammans vintern året innan jag blev sjuk...

Om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke så klicka på hjärtat här nedan ❤⬇ Tack snälla du!

2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, sjukdom, träning;
Taggar: #julruschen2017, Bastu, Diagnosutredning, Domningar, Extrem huvudvärk, Fina resultat, Hemma spa, Hemmaträning, Inredning, Inrednings inspiration, Kronisk huvudvärk, Löpning, Muskler, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Orkeslöshet, Personligt rekord, Sjukdom, Skov, Spa avdelning, Träna hemma, Träning, Yrsel
#1 - - Mamma ❤ :

Vilken härlig /mysig dag du hade igår. Kul att få följa din träning. Jag tycker att du är jätte duktig. Hoppas att din onsdag blir fin. Kram ❤

Svar: Kramar ❤❤
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

😀👍🥇/Mikaela

Svar: 😁😁😁
Sandra Vulkan