90 minutes in heaven.. .

Jag hade inget uppslag inför dagens blogginlägg. Visste inte alls vad jag skulle skriva om. Detta är ganska så ovanligt för min del. Visst ibland skriver jag bara och berättar om min dag, inte alls speciellt intressant vissa gånger, men jag har alltid något att skriva om. Men igår kväll när jag skulle skriva detta inlägg så var det helt tomt i mina tankar. Jag la min mobil åt sidan och antog Örjans erbjudande om att se en film tillsammans. Jag tänkte att jag kunde träna lite samtidigt (trots att jag tränat på morgonen redan). Örjan letade upp en film som vi inte sett, på Netflix. Jag satte mig på en av pallarna i vardagsrummet och testade några egenpåkomna träningsövningar för olika muskler i armarna och tittade samtidigt på filmen, precis som jag tänkt mig. Men efter en stund satt jag helt stilla med blicken fäst på tv-skärmen. Det var något med filmen som fångade mig på djupet. Och när filmen var slut så visste jag vad mitt inlägg skulle handla om.

Filmen som jag berättar om heter "90 minutes in heaven" och handlar om en ung präst som är med om en allvarlig trafikolycka. En lastbil frontalkrockar med honom och han dör direkt. Poliser och ambulanssjukvårdare förklarar honom död då ingen puls hittas och för att han är väldigt illa tilltyglad. Efter 90 minuter vaknar han till liv igen när en annan präst kryper in i det sargade bilvraket och ber för honom. Ett mirakel skulle jag kalla det. Läkarna tror sig inte kunna hålla honom vid liv då kroppsskadorna är enorma. Men han överlever mot alla odds. Hans väg tillbaka är väldigt tuff och han vill egentligen bara ge upp. Men vid något tillfälle slår hans tankar en kullerbytta, med lite hjälp från hoppfulla och positiva personer. Han finner en mening med all den smärta han varit med om. Under de 90 minuter som han var död så befann han sig i den gudomliga himlen. Självklart så är hans kall att han ska vidareförmedla sin upplevelse och, viktigast av allt, ge andra hopp och tillit till att allt kan bli bättre om en ger livet en chans. Det är iallafall så jag väljer att tolka budskapet. Denna film är verklighetsbaserad.

Det är just så jag väljer att se på mitt eget tillstånd, att det finns en mening med att just jag har fått en så ovanlig sjukdom att inte ens de mest professionella neurologerna och forskarna vet vad det är för sjukdom. Och varför jag har fått tillbaka mitt liv, så gott som helt. Meningen, tror jag, är att jag ska förmedla om hur det är att må som jag har mått/mår och självklart hjälpa forskningen framåt bland annat med min insamling Spetsbandet på Neurogåvan. 


Nu menar jag inte att meningen med allt på något vis handlar om religiösa tankar. Det var inte den religiösa biten i filmen som fängslade mig, utan just den mänskliga förmågan att vända allt det negativa och den förödande ångesten till positivitet och hoppfullhet. Just där jag nu befinner mig i min process att förstå varför just jag skulle drabbas. Eller drabbas var den benämningen som jag tidigare tänkt, nu kan jag ibland till och med tänka att det är en förmån. Jag vet att det låter konstigt och kanske lite sinnesförvirrat då jag i ena stunden har sådan ångest att jag knappt kan andas och nu skriver att det skulle vara en förmån. Det har jag full förståelse för. Men för mig känns det lättare och bättre att det finns en mening med allt, oavsett om det är rätt eller fel...

Se filmen om du har möjlighet, den finns som sagt på Netflix nu. Jag tror att den kommer att beröra dig på ett eller annat sätt. Om du inte är religiös så tänk bara bort den biten och tänk på den Gud som de pratar om som ödet eller meningen med livet eller vad du själv vill. 

Tränings notis: Startade min gårdag med tre olika träningsprogram som bästa Sandra Friberg delar med sig av på Youtube. Klicka på "klicka här"- länkarna för att se filmerna.


• Kom i form: 15 minuters helkroppsträning med minibands. 

Klicka här

Mina 10 bästa magövningar.

Klicka här

Bort putmagen med två enkla övningar.

Klicka här

Igår var det invägning och mätning av diverse kroppsdelar i #julruschen2017.


Mina resultat efter tre veckor är:



Vikt: 54.5 (-2.3 kg)

Midja: 70 (- 11 cm)

Mage: 80 (- 6 cm)

Stuss: 95.5 (- 6.5 cm)

Lår: 57 (-1 cm)

Vader: 36 (-1 cm)

Arm: 27 (-1.5 cm)

Inte illa va?!

Du glömmer väl inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke?! ❤⬇ Tack snälla du!  

3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, inredning, sjukdom, träning;
Taggar: #julruschen2017, 90 minutes in heaven, Diagnosutredning, Domningar, Hemmaträning, Kronisk huvudvärk, Meningen med livet, Mio möbler, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Ny energi, Orkeslöshet, Pall Alexandra från Mio, Sjukdom, Träna hemma, Träna med Sandra Friberg, Yrsel
#1 - - Anonym:

Filmen är så bra😀/Mikaela

Svar: Visst är den!! 😀 Kramar
Sandra Vulkan

#2 - - Linda:

Vill tacka dig för detta inlägg för just nu, efter 4 veckor med konstant migrän och helvetisk smärta, kände jag att jag inte orkar mer. Men imorse vaknade jag utan smärta. Och jag njuter ❤ Efter att ha läst ditt inlägg känner jag hopp, en mening med det jag upplever. Att det finns ett skäl till varför just jag har denna sjukdom (kronisk migrän). Tack 😊 och ska se filmen ikväll!

Svar: Åh vad glad jag blir över att jag kunnat hjälpa dig en aning! ❤ KRAMAR i mängder till dig och hoppas att du får må bta länge nu. ❤
Sandra Vulkan

#3 - - Mamma ❤🍁🍁:

Godmorgon. Underbart att du känner en mening med livet och inte bara tycker att allt är jobbigt. Ha en fin dag. Kram ❤❤❤🐕🐕🐎❤❤

Svar: Kramar ❤❤
Sandra Vulkan