Slav under tröttheten & Nyttig efterrätt

publicerat i Allmänt, Hälsa, Hästliv, Recept, sjukdom, träning;

Min morgontrötthet, som härskade över mig hela 2016 och en bra bit in på 2017, har återigen tagit plats i mig. Jag har så otroligt svårt att vakna och ta mig upp på morgnarna. Jag har två till tre olika alarm som ringer med en halvtimmes mellanrum och alla dessa har två snooze-alarm. Så det borde ju egentligen inte vara så svårt att ta sig upp... Men det är så tungt ändå...


Ibland, vissa dagar den gångna veckan, så har morgontröttheten gått över till en tung seghet som stannat i kroppen nästan hela dagen. Det är som att aldrig riktigt vakna till. Som en levande zombie. Jag vill inte tillbaka till det helvete som jag lämnat bakom mig, när sängen var min fasta punkt... Hoppas verkligen att det vänder snart! 

Jag försökte att peppa mig själv efter jobbet igår. Engla skulle ta en ridtur på Theo och ville ha sällskap. Då mina knän mådde bättre och eftersom jag köpt mig ännu ett knästöd så att båda knäna stöttades tänkte jag att jag kunde promenera i rask takt. Men direkt när jag klev ur bilen hos Theo, så skrek min kropp efter att få löpa. Jag bestämde mig då för att prova att jogga väldigt sakta och försiktigt. Vet ju att jag inte har rätt löpteknik och att det kan vara en orsak till att mina knän har bråkat, så jag la fokus på att träna på tekniken. Genast kände jag att belastningen flyttades från mina knän till mina vader. Nu förstår jag varför löpare alltid har så väldefinierade vadmuskler. Jädrar vad det brände i dem. Det blev helt oväntat 6 km i höstskymningen och för en stund var jag pigg och stark igen. En fantastiskt mysig stund med Engla och Theo, som lägger öronen bakåt så fort han hamnar lite efter mig och genast när han passerar mig med sitt huvud tar öronen framåt igen. Och då Engla tränar honom i att lyssna på kommandon så bromsar hon in honom titt som tätt, så öronen rörs framåt och bakåt hela tiden. Det blev flera skratt åt detta.  

På kvällen tittade jag på Idol med min pappa, som är på besök under helgen. Jag gjorde nyttig äppelpaj med proteinrik vaniljsås till oss två. Vet inte om jag bjudit på detta super enkla recept tidigare, i vilket fall som helst så kommer det här!!

Nyttig äppelpaj för två personer:


1 äpple
1 dl havregryn 
1 msk kokosolja
Kanel
Kardemumma

Sås: 

1 skopa Kasein Vaniljdrömmar 
Vatten 

Gör så här:
Hacka äpplet i ganska så små bitar, blanda med havregrynen, kokosoljan och kryddorna. Kör på full effekt i micron i 2-3 minuter. 

Blanda kaseinet med vatten till önskad konsistens och servera med äppelröran. Extra gott om en blandar ihop allt till en smet. 

(Tyngre Protein Kasein Vaniljdrömmar finns att köpa hos Tyngre.se och innehåller mycket protein. Länk nedan ⬇

Ps. Du glömmer väl inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke ❤⬇ Kramar

Taggar: Diagnosutredning, Domningar, Hemmaträning, Hästliv, Kronisk huvudvärk, Leukodystrofi, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Nyttig dessert, Nyttig efterrätt, Nyttig äppelkaka, Orkeslöshet, Ponnymamma, Protein Kasein Vaniljdrömmar, Recept, Sjukdom, Träna hemma, Träning, Trötthet, Tyngre.se, Yrsel;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mamma ❤ :

Godmorgon från ett regnigt Enköping 🌧🌧. Idag fick du väl en lång och skön sovmorgon som du behöver. Hoppas att ni får en fin dag på ridtävlingen och att det går bra för Tindra. Kram ❤❤❤🐕🐕❤❤🐎

Svar: Soligt här nu! 🌞
Sandra Vulkan

2:a kommentar, skriven , av Anonym:

Låter mumsigt😀/Mikaela

Svar: Det är det!! 😍
Sandra Vulkan

Kommentera inlägget här :