Sjukdomens fördelar, mumsigt recept och hemmaträning!

Igår stekte jag för första gången nyttiga bananpannkakor. Receptet fick jag av min instavän bästa @maritathorell2.0 och innehåller varken socker eller mjöl. Och det bästa av allt är att de är SUPER DUPER GODA!! 


Anledningen till min helomvändning är boken med stort B som jag just nu lyssnar på via Storytel, "Sockerbomben 3.0 bli fri från ditt sockerberoende" av Bitte Jonsson och Pia Nordström. Innehåller otroligt mycket forskningsresultat om socker och vad den gör med våra kroppar, framförallt våra hjärnor. Koncentrationssvårigheter, rastlöshet och humörsvängningar är några symtom som sockerberoende personer ofta lider av. Skönt att jag just nu och fram till jul har Godis förbud. Det svåraste blir att få barnen att förstå att socker till stor del fungerar som en drog och att det förstör ens kropp. Jag är ju den som bidragit till att de är i stort sätt sockerberoende.

Någon fanatiker kommer jag inte att bli, men absolut försöka att ändra våran kosthållning. 

Recept på dessa underbart goda och nyttiga pannkakor:


3 dl havregryn 
1 krm kanel
1 krm kardemumma
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 bananer
3 ägg

Gör så här:

Mixa havregrynen i en matberedare, tillsätt kanel, kardemumma, salt och bakpulver. Mixa i bananerna och äggen. 
När smeten är jämn så ställ den i kylen i 10 minuter. 
Stek dem i rikligt med smör tills de är vackert gyllenbruna.
Servera gärna med vispad grädde och olika bär.

Lycka till!!

Engla och Tindra tyckte att de smakade för mycket banan. Tror att det går att öka mängden på kryddorna för att inte låta bananerna regera så tydlig. Fick också tips om att öka mängden havregryn och minska på mängden banan, får testa det nästa gång. Och om någon vet något annat som jag kan använda istället för bananer så tar jag tacksamt emot tips!

Gårdagen började jag med att träna efter frukost. Är så himla glad över att jag har kommit igång med att träna igen. Jag har i perioder i mitt liv gått på gym, tränat och tävlat i armbrytning och nu senaste året yogan. Och jag tror helt ärligt att jag inte skulle ha tagit mig tiden att ta hand om min egen kropp om det inte varit för att jag blev sjuk. Jag har under min tid som sjuk fått tänka om en hel del. Och allt, förutom mina symtom såklart, har enbart varit positiva. Min familj och fritid får ta mycket mera plats i mitt liv, det är ju de som betyder allra mest för mig. Jag tvingas att stanna upp och vila, vilket får mig att inte bara köra på. Jag behöver träna upp min kropp som legat i dvala i stort sätt i över ett år, vilket ger mig mer energi och mindre värk. Jag har haft massor med skuldkänslor mot mina barn över att jag inte varit den bästa mamman under mina sämsta perioder, vilket har gjort att jag tagit beslutet om att skaffa en häst (inte för att köpa deras kärlek utan för att ge oss tillfällen att umgås och tanka energi tillsammans), vilket har gett oss alla många lyckliga stunder och bidragit till harmoni i mig när jag får mysa med hästarna på gården. Så sjukdomen för något gott med sig, måste jag säga!



Tränings notis: Körde igår tre av Sandra Friberg's program på Youtube på raken:

♡ 5 minuter hemma träning för ben och rumpa med hjälp av en handduk.

♡ 5 minuter hemma träning för mage med hjälp av en handduk.

♡ 15 minuters helkroppsträning med minibands.

♡ Bort med putmagen med två enkla övningar.

Plus:

40 st 3/4 sit ups 
40 st rumplyft
20 st klättring för mage
Och ett antal yoga övningar

Träningspasset var sååå svettigt och jag var alldeles mör i framförallt låren efteråt. Det tog ca en timma sammanlagt inkl stretching.

Ha ha sista bilden togs innan jag hann strecka ut benen helt 😂😂😂 

"5 minuter hemma träning för ben och rumpa med hjälp av en handduk" 

Klicka här

"5 minuter hemma träning för mage med hjälp av en handduk" 

Klicka här

"15 minuter helkroppsträning med minibands" 

Klicka här

"Bort med putmagen med två enkla övningar"

Klicka här

Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke!! ❤⬇ Tack snälla du!! 


3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Rawfood recept, Recept, sjukdom, träning;
Taggar: Diagnosutredning, Domningar, Ett bättre liv, Hemmaträning, Hälsan först, Kronisk huvudvärk, Neuroinflammatorisk sjukdom, Neurologisk sjukdom, Ny energi, Nyttiga bananpannkakor, Orkeslöshet, Recept, Sjukdom, Sockerbomben 3.0, Sockerfrimat, Träna hemma, Träna med Sandra, Yoga poses, Yrsel
#1 - - Anonym:

De gör reklam för någon bananpankaka med ingefära i på TV😀/Mikaela

Svar: Helt klart värt att testa!! ❤ Kramar
Sandra Vulkan

#2 - - norrbotten emma:

gu vad gott de såg ut =)

kramis kramis

Svar: Det är otroligt gott!! 😍😍😍 Kramar
Sandra Vulkan

#3 - - Mamma ❤❤:

Ser jätte gott ut. Prova med hjortron nösta gång. Kram 😍

Svar: Ja, men det är socker i den sylten. Äter helst bara bären som de är... ❤ Kramar
Sandra Vulkan