Tacksamhet & Stolthet! ❤

Vill börja med att dränka er i tacksamhets kramar över alla tips som jag fick av er om min mage igår! Tipsen strömmade in både i kommentarsfältet här, på Facebook och som privata meddelanden. Nu har jag lite nytt att testa och hoppas på att hitta lösningen!



Sedan vill jag berätta om en underbar stolthet som jag känner över mitt jobb på förskolan. Jag vet att vi ligger i framkanten när det gäller människo/barnsyn, bemötande, projektarbete, genustänk, pedagogisk dokumentation mm. Och det är jag såklart väldigt glad och tavcksam över. Och igår hade vi besök av många pedagoger från andra förskolor, vi bjöd in till ett Pedagogiskt café alltså. Jag var på plats och visade upp min avdelning med den härliga miljön och berättade om vårt arbetssätt och vår ödmjuka värdiga barnsyn som bygger på vår tilltro till barnen och deras förmåga. Pedagogerna fick, efter en presentation av Svanen, vår "runda" organisation, vårt tänk och vår vision i helhet, gå runt och göra studiebesök på några avdelningar i tre olika grupper. Den gruppen som jag tror fick ut mest av besöket var en grupp som hade med sig en engagerad förskolechef som frågade mycket om de dilemman som många pedagoger ställs inför, bl.a hur en får miljön med aktiva stationer att leva och finnas kvar längre stunder. Andra tänkte att de skulle hem till sin förskola och möblera om och fixa stationer nästa avdelningsmöte. Dem fångade jag upp och påminde dem ödmjukt om att det är otroligt viktigt att inte glömma barnen, att barnen måste få vara delaktiga i förändringarna för att arbetet ska kunna fungera. Barnen måste få känna att de äger sin miljö, först då kommer det att bli ett flow. Men det är då även viktigt att inte landa i det som pedagog och tro att nu blir allt bra. Nej det gäller att vara en närvarande, tydlig och lyhörd pedagog och vara beredd på att miljön ständigt är i förändring. Miljön tar aldrig semester, som kloka förebilder så fint uttrycker det.

Oj! Vad långt inlägg det blev om detta. Hade egentligen bara tänkt att nämna detta lite grann. Men eftersom jag brinner för mitt jobb så kan jag liksom inte låta bli att berätta om det...

Kramar till er alla!!! (Ni glömmer väl inte det lilla hjärtklicket här nedan? ❤☟)



En kommentar publicerat i Förskola, Hälsa, inredning;
Taggar: Svanen förskola, barnsyn, bemötande, miljön som tredje pedagogen, mitt älskade jobb, pedagog, pedagogarbete, pedagogisk dokumentation, projektarbete, stolthet, tacksamhet
#1 - - Anonym:

Vi har ett mycket bra jobb😀❤/Mikaela

Svar: Verkligen!! 😁❤
Sandra Vulkan