Underbara nyttiga rawfood-lakritsbollar!!! ❤

Nu ska ni få receptet på något av det godaste som jag någonsin ätit! Det är lättfixat och innehåller endast naturligt socker från dadlarna. Både dadlarna och chiafröna bjuder på nyttigheter och positiv energi. (Dadlarna är dessutom bra för tarmarna.) Och för den som inte gillar lakrits så går det bra att byta ut lakritspulvret mot kokos så smakar de som vanliga chokladbollar.



Lakritsbollar

600 g färska dadlar
2-3 dl cashewnötter 
3 msk raw kakao
1 tsk äkta vaniljpulver (kan uteslutas)
2 msk kokosolja
2 msk chiafrön 
Lakritspulver (eller Riven kokos)
(Självklart använder jag endast ekologiska produkter.)

Börja med att hacka cashewnötterna i en matberedare. Häll ner nöthacket i en bunke.

Kärna ur dadlarna. Smält kokosoljan. Mixa dadlar, olja, vaniljpulver och kakao till en deg.
Tillsätt nöthacket och chiafrön och mixa ihop allt. Rulla sedan till små bollar och rulla bollarna i lakritspulvret (eller riven kokos). Ett tips då dessa är kladdiga är att hela tiden se till att vara blöt om händerna, jag sköljer mina händer i varmt vatten efter varannan till vår tredje rullad boll

Ställ dem sedan att stelna i kylen eller frysen i minst en timme.



Så har du nyttigt, gott, energigivande och omega 3 berikat rawfoodgodis och helgen är räddad!! Dessa kan ätas direkt ur frysen då dadlarna inte blir så hårda i fruset tillstånd. Eller upptinade då de är betydligt kladdigare inuti. 

Skriv gärna och berätta vad du tyckte om dem ifall du testar dem. Själv hamnar jag i himlen varje gång som jag stoppar dem i munnen! ❤☟ Kramar...







2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Rawfood recept, Recept, diy;
Taggar: chiafrön, chokladbollar, dadelbollar, dadlar, diytips, ekologiskt godis, energigivande, fiberrikt godis, helgen är räddad, hälsosam livsstil, inget tillsatt socker, kakao, kokosolja, lakritsbollar, lakritsgodis, lakritspulver, lördagsgodis, mitt val, naturligt socker, nyttiga bakverk, nyttiga chokladbollar, nyttigt godis, omega3, rawfood, rawfoodlakritsbollar, recept, sockerfritt, vaniljpulver, veganfood, veganskt godis
#1 - - Anonym:

Måste pröva😊

#2 - - Anonym:

Sååååå goda 😋

Svar: Visst är de?! 😍❤
Sandra Vulkan