Att ge rätt vård hör väl ändå till vårdyrket?

Igår skrev jag och berättade om otrevlig personal på avdelning 14, ögon, på Universitetshuset i Linköping avdelningen. När jag igår morse var där för att umgås med och hämta hem min älskade, berättade Örjan att även servicen kring patienterna är extremt dåligt, med undantag av en underbar sjuksköterska och en undersköterska. Antibiotika som han skulle ha fått efter uppvaket fick han fyra timmar senare. Antibiotikan, som han fick i sprutform, var för att det inte skulle uppstå någon inflammation i ögat och alltså väldigt viktig. Detta är bara ett exempel bland många, något som även Örjans rumskamrater vittnade om. Visst kan det vara så att de är underbemannade, stressade, har en dålig dag mm, men att bjuda på ett leende och se till att patienterna får rätt vård hör väl ändå till vård/serviceyrket kan jag tycka.

Som tur var så var det de två bra sköterskorna som jobbade igår och som såg till att det blev ett bra avslut på visiten.

Örjan blev glad när jag överraskade honom med att vara på plats redan 8.30 igår. Jag kröp upp bredvid honom i sängen och njöt av att vara vid hans sida igen. Det har känts tomt hemma de två senaste kvällarna/nätterna, även om Tindra tog hans sida av sängen. Ronden som skulle ha kommit runt 10 kom aldrig, fullt förståeligt då det tydligen var många patienter. Så vid 13-tiden kom den trevliga sjuksköterskan och sa åt Örjan att han kunde gå och knacka på hos läkaren, ta ett eget initiativ som hen sa. Det gjorde han och en liten stund senare fick jag fick äntligen ta med mig Örjan hem, efter att jag fått information om hur jag ska droppa Örjans ögon med två olika sorters ögondroppar och en ögonsalva tre gånger om dagen. Örjan blev dessutom sjukskriven en vecka och får inte lyfta tungt på ett tag. Blir spännande med den stundande flytten... Suck!

När vi kom hem hade Engla bakat en äppelpaj till Örjan och under kvällen gjorde Tindra vaniljsås, kaffe och te. Underbara fina ungdomar!!



Om du vill visa din omtanke till min älskade och/eller gillar det mesta av inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat här nedan ❤⬇️ Kramar och tack!!


3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, sjukdom;
Taggar: min älskade man, mina älskade barn, sjukskrivning, universitetssjukhuset i Linköping, äppelpaj med vaniljsås, ögon i Linköping, ögondroppar, ögonsalva
#1 - - Happy:

Efter att ha vårdat en sjuk anhörig på sjukhus så förvänta dig inte att något ska fungera. Jag fick själv ett tag nästan bosätta sig där för annars fick hen ingen mat, ingen smärtlindring, ingen riktig hjälp med hygien (exempelvis att borsta tänder är inte standard) osv. Lämnades till och med ensam i ett rum utan fungerande larmknappar! (personen kunde inte gå själv då).

Jag sov på golvet de dagar de inte hade nattpersonal.

#2 - - Happy:

Kan ju tillägga att jag själv jobbat på boende och hemvård och vet vad som ska ingå i omsorg.

#3 - - Anonym:

Skönt att Örjan är hemma. Säg till om ni behöver hjälp! Kramar 😘/ Mikaela

Svar: Tack bästa du!! 😘
Sandra Vulkan