Konsten att spara pengar vid shopping...

Åhhh vad jag hoppas att augustis dagar bara springer iväg, jag längtar såå himla mycket ut till gården!! Till renoveringen. Till livet på landet. Till tystheten. Till hästlivet. Till vårt drömliv.

Berättade jag häromdagen att vi börjat beställa diverse vitvaror till köket? Minnet är bra men kort och jag orkar inte klicka mig till de tidigare inläggen för att checka. Så här kommer isåfall en liten repris. 

Vi var ju ut till gården och måttade i köket förra veckan. Sedan beställde vi köksfläkt (en vit kåpa i märket SMEG), en diskmaskin (även den vit i märket SMEG) i gammal stil och en spis (håll i er nu, en svart i märket Gorenje) också i gammal stil. Att vi valde svart spis beror på att den för det första inte fanns i vit och för att jag tror att den kommer att göra sig bra mot den vita gamla vedspisen. Jag föreställer mig att en kommer att få känslan av en gammal svart järnspis. Hoppas jag iallafall. 









Nu har vi även beställt kylskåp (vitt i märket SMEG) i samma stil som diskmaskinen, tvättmaskin och torktumlare (vita i märket LG "bäst i test") även om jag hade tänkt att köpa dessa i märket Miele som vi har här hemma.






Tror ni att det blir bra? Tycker att det är så svårt att fatta dessa beslut...

Jag har inte beställt allt från ett och samma ställe utan jag har gjort något som jag inte brukar göra. Jag har kollat upp modellnamn på produkter som jag fastnat för och läst på om, och sedan sökt på modellnamnet på olika sajter som tar fram flera företag som säljer produkten och jämföra priserna. Jag har sedan beställt varan hos ett företag som pressat priset en aning mer än de övriga. På detta sätt har vi nu sparat hela 20.600 kr!! Det är mycket pengar. Och då handlar köpesumman inte om hundratusentals kronor. Nej, vi har beställt varor för ca 60.000 kr och utan detta grundliga undersökande skulle det ha gått på över 80.000 kr. Inte illa va! Och vi har endast köpt av nordiska företag, vilket känns viktigt för mig (men produkterna behöver nödvändigtvis inte vara svensktillverkade). En annan viktig ståndpunkt är att köpa energisnåla och miljövänliga produkter.





2 kommentarer publicerat i Allmänt, Livet på gården, Renovering, inredning;
Taggar: Gorenje, LG, Pricerunner, SMEG, inköp, kök, köksrenovering, livet på gården, prisjakt, shopping, svart spis, torktumlare, tvättmaskin, tvättstuga, vit diskmaskin, vit fläktkåpa, vitt kylskåp, vitvaror
#1 - - Mamma ❤:

Bra man ska kolla priserna på olika företag. Kram ❤

#2 - - Anonym:

Åååå, vad ni är på gång, spännande😀Vi kriga ståndpunkter!/ Mikaela