Jag valde livet...

Jag vet att det finns en del i min närhet som tycker att jag tagit min nya hälsosamma livsstil med träning och kost lite för långt. Och jag kan på sätt och vis förstå dem då det skett en relativt snabbt och blev till en helomvändning. Det är då viktigt för mig att veta varför jag fattade detta beslut från början för att inte tappa fattningen och loosa allt jag jobbat så hårt med.

För 1 1/2 år sedan var jag mycket dålig och låg minst halva mina dagar till sängs. Det är inte så värst länge sedan om en tänker på det, men ändå så känns det som evigheter sedan. 

Jag började då sakta och försiktigt med lite hemmaträning inspirerad, motiverad och peppad av underbara Sandra Friberg (en instagramvän som numera är toppledande inom hemmaträning på både instagram och Youtube). Ett fåtal övningar om dagen med ytterst få repetitioner och absolut ingen konditionsträning alls. Jag märkte snabbt att kroppen på ett lite smått magiskt sätt återhämtade sig och jag började må bättre längre stunder. Från att knappt klarat att jobba 25% till att klara 50% hyfsat under våren 2017. I september hoppade jag på Peppkampen som Marita Thorell driver, jag visste ärligt talat inte riktigt vad jag gav mig in på. Men nolltolerans på sockerprodukter som godis, bakverk, alkohol, sockersötade drycker och andra onyttigheter gav snabbt resultat tillsammans med den ökade nivån på träning. Jag joggade under hösten 2017 min första 5 km sträcka någonsin, dessutom under min allra första joggingtur sedan gymnasiet (då jag som mest orkade 0.5 km i sträck). Ett gymkort gjorde det möjligt för mig att träna intensivare även under vintern. Och mitt mående blev bara bättre och bättre. Under hösten/vintern 2017 kunde jag gå upp till att jobba 75%. Och under våren 2018 87.5% riktigt bra, alltså utan alltför många skov. 

Under våren 2018 i samband med ökningen av arbetstid började jag bli alltmer insatt i antiinflammatorisk kost och började äta därefter. Nytt gym och nytt hem i skärgården med träningsmöjliheter i det oändliga. Hela min kropp mår nu så mycket bättre och till det hör även den psykiska biten. Jag mår så otroligt gott av att träna! Jag känner mig stark och min livskraft och envishet är enorm. Självklart så brakar jag emellanåt och än så har jag ingen lösning på det. Men från att vara helt sängliggande till där jag är idag beror helt och fullt på att jag valde livet och att då göra något åt min situation. Sveriges främsta professor i neurologi berömmer mig och tror att jag gjort precis det bästa för mig själv och mitt mående, och det känns så himla bra!

För att få tips och idéer till maträtter och godsaker som är bra för mig så har jag tagit hjälp utav ketodieten (en strikt form av LCHF). Fet mat (nyttiga fetter såklart), mycket proteiner och hälsosamma kolhydrater består min kost av, förutom att jag alltid äter glutenfritt, mjölkproteinfritt (med undantag för ostar) sockerfritt och så lite stärkelser som möjligt. Jag ser även till att det jag äter är så lite processat som möjligt. Detta gör mig mätt och det är väldigt gott, och viktigast utav allt så mår jag bra! Men jag är inte någon fanatiker och äter inte för att gå ner i vikt, utan resonerar så att frukter och grönsaker av olika slag är nyttigt för kroppen (och gott) även om ketodieten inte förespråkar dem i så stor utsträckning. 



Jag har valt att leva livet så bra jag bara kan, och jag kämpar för det varje dag!


2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Peppkampen, sjukdom, träning;
Taggar: antiinflammatorisk kost, bättre mående, förändring, heja mig, hemmaträning, hälsosam livsstil, keto, ketodiet, kronisk huvudvärk, leva livet, mot bättre hälsa, neurologisksjukdom, ny energi, nyttig mat, orkeslöshet, skov, träna hemma, träning, workout
#1 - - Anonym:

Helt rätt! ❤/ Mikaela

Svar: 💪❤
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma ❤ ❤ ❤ :

Skönt att du känner dig piggare än för några år sedan. Kämpa på! !!! Kram 💪💪💪❤

Svar: Ja verkligen!! ❤💪😁 Kramar
Sandra Vulkan