En bra lördag, recept och studentklänning...

Jag började gårdagen med en promenad runt Söderköping (7 km)  kände att det var precis lagom långt med Ludde och Nova. När vi kom hem igen höll Örjan på att städa. Det smittade. Så efter en stunds återhämtning och några koppar te satte jag igång med att storstäda badrummet och gästtoaletten grundligt. Även köket fick sig en omgång. Då jag hela tiden kunde ta små poweravbrott innan orkeslösheten kickade in, så kände jag mig hela dagen hyfsat pigg. Och ett rent hem ger så mycket tillbaka. 



I små steg förberedde jag kvällens middag med våra vänner Anki och Anders. Enkel och väldigt god mat som sköter sig självt den sista tiden blev det. Kyckling i stark sås som lagas i ugnen i 1 1/2 timme, ugnsrostade rotfrukter och en sallad. 

Recept:

Jag brukar dela kycklingfiléerna i två delar och lägga dem i en ugnsfast form.

Jag vispar sedan ihop en sås av 3 dl vispgrädde, två små burkar med creme fraiche, 1 dl soya och 1 1/2 - 2 tsk sambal oelek. Häller såsen över kycklingen och in i ugnen på 175°c i 1 1/2 timme. Kan behöva täckas med ett lock eller aluminiumfolie efter en stund för att inte bränna såsen. 

Sedan skär jag x antal potatisar med skal, morötter och sötpotatis och lägger på en ugnsplåt. Jag ställer sedan in den i ugnen över kycklingen (då kan lock och folie tas bort) när det är ca 30 minuter kvar på kycklingen.



Jag lockade håret och drog på mig min gamla studentklänning som fortfarande får komma ut ur garderoben när jag vill klä upp mig lite extra. Jag fyller 41 år i år och jag kan fortfarande ha min studentklänning från att jag var 19 år...



Vi hade en mycket trevlig kväll med massor av prat. Örjan och Anders tog fram sina gitarrer så vi fick sjunga några gamla godingar också. Tyvärr så kickade min trötthet in lite innan jag önskat och jag gissar att Anki såg det på mig. Men det var värt att kämpa lite extra varje liten minut.








#1 - - Mamma💕💕💕:

Helt otroligt att du kan ha din studentklänning. Oj vilken god mat ni bjöd på. Ha en fin dag. Kram ❤

#2 - - Anonym:

Låter härligt😍/Mikaela