Orkeslösheten och tröttheten tär på mig... Och ett recept!!

Mitt alarm ringer klockan 6.00 det tar tid för mig att inse vad det är som låter och att jag behöver stänga av det. Men jag lyckas tillslut att vända mig om i sängen och svepa över mobilskärmen med fingret och allt blir tyst igen. Jag somnar om innan jag knappt registrerat att jag ens vaknat. 6.30 alarmet ljuder igen, samma procedur som innan. Klockan 7.00 är det dags igen och jag vet att nu måste jag gå upp för att hinna till jobbet i tid. Gnuggar mina ögon om och om igen medan jag sakta reser mig upp och går likt en trött zombie in till badrummet. Jag gäspar gång på gång så pass så att tårarna rinner. Inte det lättaste att lägga make up med rinnande ögon. Klär på mig men orkar inte fixa håret, sätter upp hälften av håret med ett hårspänne så ser det åtminstone lite fixat ut. 

Jag gör iordning en termosmugg med te att ta med i bilen. Tyvärr så har något hänt med muggen för den läcker på min jacka när jag försöker dricka på väg till jobbet. Så utan morgonte i magen och en ihållande trötthet och huvudvärk anländer jag till jobbet precis i tid. Som tur är så har ena kollegan bryggt en kanna med te. Min räddning denna förmiddag är flera koppar te och reflektion kring bemötande och värdighet med mina två närmsta kollegor. Och att få komma ut i det friska och soliga vintervädret en stund gör allt en smula bättre. Eftermiddagen flyter på i ett bättre mood och jag hinner även med ett spontant-i-korridoren-möte med min chef där jag bl.a berättar om mitt nuvarande mående, och känner att jag får förståelse över att jag troligen kommer att vara tröttare en tid framöver. 

När jag kommer hem landar jag en stund i soffan med en stor kopp chai te. Huvudet bråkar men jag får relativt snabbt tillbaka orken. Jag funderar på vad Örjan och jag ska äta till middag, ingen av oss har förberett något. Jag tittar i frysen och där ligger en stor påse med fina torskryggar som jag tidigare i veckan köpte av fiskbilen. Jag tar ut två stycken och lägger dem i en ugnsfast form, penslar dem med smör&rapsolja kryddar med salt och vitpeppar, stoppar in dem i mitten av ugnen i 200°c i ca 40 minuter. Under tiden ångkokar jag haricots verts och broccoli i micron och gör en sås av lite smör, vispgrädde, dill, vitpeppar, salt och reder av den med ett ägg när såsen kokat upp. Sååååå himla god blev denna snabba/enkla hittepå middag och oerhört nyttig!!  



Efter vår goda och mysiga middag för två, tar vi en skogspromenad med hundarna i mörkret. Och avslutar kvällen framför brasan i vårt sällskapsrum.



Glöm inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke... Tusen tack i förhand!!



2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Peppkampen, Recept, sjukdom;
Taggar: #diagnosutredning, #egetrecept, #godmat, #hälsosamlivsstil, #järnbrist, #kalorisnålmat, #kroniskhuvudvärk, #lchfrecept, #leukodystrofi, #neurologisksjukdom, #nyttigmat, #orkeslöshet, #peppkampen, #recept, #saroten, #sjukdom, #trötthet
#1 - - Anonym:

Tur att avslitet blev bättre än början❤Trevlig helg!/Mikaela

#2 - - Mamma💕💕💕:

Mums med torskrygg. Hoppas att du mår ganska bra idag och kan njuta av helgen. Kram ❤