Besegrad av smärtan...

Vaknade av alarmet igår och mådde lite bättre än vad jag gjorde när jag somnade i söndags kväll. Men jag mådde absolut inte bra. Valde dock ändå att ta mig till jobbet för att se hur det skulle gå att jobba under dessa omständigheter. Detta för att det kan komma att bli min verklighet snart... 



Min neurolog har inte skrivit ett tillräckligt sjukintyg till försäkringskassan vilket kan leda till att min begäran om sjukskrivning avslås. Nu har jag en fin människa till handläggare så hen har meddelat mig detta och att hen har begärt komplettering av sjukintyget av neurologen. Jag har i min tur försökt att komma i kontakt med min neurolog i över en vecka utan resultat. Det är inte så att hen inte tycker att jag ska vara sjukskriven mina 25% igen hen är bara väldigt dålig på att uttrycka sig i dessa sjukintyg (vilket min handläggare är fullt medveten om). Om jag inte får vara sjukskriven mina 25% så betyder det inte att försäkringskassan tror att jag klarar att arbeta heltid, utan att jag kanske kan arbeta 6 timmar och 15 minuter. Vet att det låter mycket märkligt speciellt då sjukskrivningsnivåerna ligger på 25, 50, 75 och 100%. Det finns inget däremellan. Men jag har rätt till något som heter Högriskskydd. Detta innebär att jag inte har någon karens (precis som nu) och att min arbetsgivare slipper att betala min sjuklön, det gör försäkringskassan. Så jag får då ett heltids schema men kan gå hem så fort jag blir sämre. Det knasiga med detta blir för det första att jag kommer att lämna någon kollega i sticket utan någon back up när jag blir sämre och ha dåligt samvete för det och därför kanske (läs; troligtvis) att stanna och köra totalt slut på mig själv. För det andra så kommer detta med största sannolikhet att betyda att jag jobbat en till två hela dagar och ligger sedan någon dag eller i värsta fall resten av veckan. Låter inte så smart tycker jag... Men så ser tydligen vår svenska lag ut, till stor del pga att många människor har utnyttjat systemet tidigare.



Hur som helst så höll jag inte igår, vilket var ganska så väntat. Efter fyra timmar, då jag inte var speciellt aktiv, var smärtan i huvudet knappt hanterbar, yrseattackerna avlöste varandra (även om de ej var jätte kraftiga) och mitt ansikte domnade. Min kollega tyckte att det var dags för mig att åka hem. Ändå så brottades jag med tanken att stanna för att inte svika. Men det var tur att vi hade så pass få barn som vi ändå hade, för jag insåg att jag inte längre hade något val. Hade jag stannat bara en halvtimme till så hade jag inte kunnat ta mig hem på egen hand, för jag stupade i säng så fort jag kom innanför dörren hemma. 

Min vilja är så betydligt mycket större än vad min sjukdom tillåter... Och lyssnar jag inte på signalerna så blir det bara värre. Självklart så borde jag ha stannat hemma igår morse!



Vad tänker du om min situation, hur skulle du göra med jobbschemat? Hur skulle du ha tänkt om du var där jag är i klorna på försäkringskassan och deras lagar? 


(Bjuder på några bilder på ett av mina reafynd från Mio Möbler, min fiiiiiina ljuvliga filt! Jag älskar filtar av olika slag och har ganska så många.)


Klicka gärna på hjärtat här nedan om du vill visa din omtanke eller om du gillar detta inlägg ❤⬇ Tack snälla du!!



3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, inredning, sjukdom;
Taggar: #diagnosutredning, #domningar, #extremhuvudvärk, #hjärntrötthet, #kroniskhuvudvärk, #maktlöshet, #miomöbler, #mittliv, #mittälskadejobb, #neurologisksjukdom, #orkeslöshet, #reafynd, #sjukdom, #sjukskrivning, #skuldkänslor, #stickadfilt, #yrsel
#1 - - Anonym:

Du ska absolut inte arbeta för dina arbetskamraters skull. Det är ju inte bra för dem heller eftersom att du kan bli mycket sämra och vara sjukskriven större delen av tiden. Gå hem om du mår dåligt! Kram Tori

Svar: Jag vet 🙈 Men skuldkänslorna blir ibland för stora... Tack för dina kloka ord! ❤ KRAMAR
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

❤❤❤/Mikaela

Svar:
Sandra Vulkan

#3 - - Mamma💕💕💕:

Håller med det som Tori skriver. Var rädd om dig. Hoppas och tror att det kommer att ordna sig med Försäkringskassan bara de får in ett bra läkarintyg.

Svar: Vi får hålla tummarna för det. ❤❤Kramar
Sandra Vulkan