En annorlunda semesterdag...

Jag kollar på klockan och ser att den är strax efter halv fem. Jag vänder mig om, blundar och försöker att ignorera ljudet som väckt mig. Jag hinner inte mer än slumra till innan ljudet är där igen. Det är inte ljudet av mygg som nu kanske tror, iallafall ni som känner mig väl eller följer min blogg. Nej, det är ljudet av ett båtkylskåp som håller på att lägga av pga att det inte får tillräckligt med ström. Kylskåpet startar då om och om igen i ett försök att kyla ner sig, men orkar inte hela vägen utan mattas av. 

Då det har varit så otroligt varmt länge nu så har batterierna fått jobba ovanligt hårt och solcellerna har inte hunnit med att fylla på med energi fullt ut. Att vi dessutom har laddat våra mobiler titt som tätt, har en elspolning på toaletten och druckit väldigt mycket vatten/te och diskat ofta så att vattenpumpen gått betydligt mer än vanligt, har såklart gjort sitt också. 

Trött gick jag tillslut upp vid sju-tiden och justerade solcellerna så att solen skulle få bättre träffyta på dem. Oturligt nog så var det molndisigt just denna morgon, efter otaliga morgnar med klarblå himmel. Jag gick upp på bergshällen och plockade ihop våra stolar, bord och all Tindras insamlade pant 😅. Örjan vaknade och vi beslutade oss för att åka hem direkt. Kopplade in elen i båten på båtplatsen så att batterierna fick ladda upp sig. Vi behövde bunkra upp båten med mat och dryck, byta lite sängkläder och KÖRA HÖBALAR... 



Japp, du läste rätt! Livet på landet innebär ju en hel del arbetsuppgifter som vi inte är så vana vid. Vi är lyckligt lottade och har fått tag i 400 st småbalar med foder åt hästarna, ca 2.5 mil från gården. Så vi tog vår släpkärra och körde några turer med höbalar. Fyra turer blev det och sammanlagt 165 st balar är nu på rätt ställe. De resterande balarna tar vi senare, när vi är på plats på gården. Underarmarna är nu småsåriga, det var alldeles för varmt för att ha långärmat på sig. Det var både svettigt och tungt, även om balarna i sig inte vägde mer än 7-10 kg/st. Men många lyft med förflyttningar blev det. Så nu kan jag se detta heldagsarbete som ett enda långt träningspass. 


Det blev en sen middag bak i båten i solnedgången på båtplatsen i Lagnö...


#1 - - Anonym:

Så skönt att ni har fått tag i hö😀/ Mikaela

#2 - - Anonym:

Heja småbönderna!