Mumsiga wannabies & saftiga muffins...

Trots skarp huvudvärk och knapert med tid så valde jag att efter gårdagens sena middag (kycklingwok á lá Sandra, dvs kyckling och wokgrönsaker kryddat med gurkmeja, svartpeppar, kanel, ingefära, curry, pizzakryddörter & flingsalt med quinoa med olivolja) så valde jag att ställa mig i köket igen och baka. Valet var enkelt då TV-soffan inte lockade, tankarna behövde skingras och dessutom så vill jag ha med mig nyttigt gott till båten över helgen så att jag inte fuskar med något som bråkar med mina tarmar igen (som förövrigt kom igång i förrgår morse efter åtta dagar i träda...).

Hur som helst så tog jag fram en av mina nyaste receptböcker "Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk" av Ulrika Hoffer. En bok som är som gjord för mig alltså. Mängder med bakverk, glassar, godisar mm fast nyttiga/nyttigare än "vanliga". I antiinflammatorisk anda. 


Jag bestämde mig, efter mycket velande fram och tillbaka, för att göra Sötpotatismuffins och Bounty wannabies. 




Så enkelt att slängs ihop, iallafall om en har en matberedare som lätt kan finfördela både mandlar och rå sötpotatis. Medan muffinsen var i ugnen gjorde jag bountysarna. Vet inte vad jag gör för fel men det blir alltid dubbelt så många som det ska bli enligt receptet. Och då gör jag dem inte speciellt små. 



Idag efter lunch så ska muffinsen testas på min rast. Hoppas att de smakar lika gott som de luktar... Bountysarna får vänta till senare. Typ till på lördag, eftersom de nog räknas som godis. 

Om du gillar detta inlägg och vill att jag fortsätter att dela med mig av nyttigheter/antiinflammatoriska recept eller rekommendationer så kan du väl ge mig ett hjärtklick, så ser jag om det uppskattas eller inte. ❤⬇️ Kramar

3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Rawfood recept, Recept, diy, sjukdom;
Taggar: Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk, antiinflammatorisk kost recept, boktips, frisk mat, kycklingwok med gurkmeja, nyttig mat, nyttiga bakverk, nyttigt godis, recept
#1 - - Anonym:

Låter supergott💕/Mikaela

Svar: Det var det!! 😋 Du får smaka inom en snar framtid!! ❤
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma 🌸🌸🌼🌼:

Hoppas att alla godsaker smakar gott. Kramelikram 🌻🌻🌸🌸

Svar: De var mer än väl godkända både av kollegor och Engla! 😋❤ Kramar
Sandra Vulkan

#3 - - Tant solveig:

Den kokboken ska jag köpa, kanske något gott som jag kan sälja i kiosken också?

Svar: Absolut!! Godsaker som är nyttiga efterfrågas mer och mer. Dessutom finns det ju många som har allergier mot gluten, mjölk mm eller har diabetes.
Sandra Vulkan