Ett brev

Nu har äntligen brevet anlänt som gör att jag kan pusta ut en aning. Nämligen svar på min ansökan om Särskilt Högriskskydd från Försäkringskassan. Och svaret är att jag fått min ansökan godkänd! Nu kan jag än en gång känna att vi har det ändå rätt så bra vi som bor här i Sverige som kan få hjälp via sjukförsäkringen hos Försäkringskassan, när vi så väl behöver det. Visst har jag varit besviken och bitter på lagen kring sjukskrivningar och jag tycker verkligen att det är otroligt orättvist och fel att inte ens professionella specialinriktade läkares omdömen inte räknas fullt ut, utan att en läkare som en aldrig ens träffat ska avgöra om en har rätt till sjukpenning. Men detta kan varken jag, läkarna eller handläggaren göra något åt, det ligger hos politikerna tyvärr. 



Särskilt Högriskskydd betyder att jag under ett års tid (sen kan jag ansöka om förlängning) inte kommer att få någon karensdag när jag behöver vara hemma, oavsett om jag får magsjuka, influensa eller ett skov. Det jämkar upp min sämre sjukpenning en aning. Alltså eftersom jag nu jobbar 87.5% så får jag bara ut 80% av dessa arbetade procent om jag blir sjuk... Men då jag åtminstone inte får något karensavdrag så blir det en aning bättre för oss. 

2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, sjukdom;
Taggar: Försäkringskassan, Sjukpenning, Särskilt högriskskydd, domningar, extrem huvudvärk, kronisk huvudvärk, leukodystrofi, neurologisk sjukdom, orkeslöshet, sjukdom, sjukskrivning, skov, yrsel
#1 - - Anonym:

Skönt😍/Mikaela

#2 - - Mamma💕💕💕:

Äntligen något positivt i allt. Ha en fin påsk 🐥🐥🌞🌞