Från totalt misslyckat till super gott!!

När jag i lördags planerade veckans mat och till hälften utgick från mina nyttiga kokböcker och till hälften ungdomarnas önskemål så kände jag mig riktigt nöjd. Men när jag sedan i måndags lagade en broccoli-och koriandersoppa med knaperstekt bacon på så blev det allt utom bra... När jag stod där och hackade den färska koriandern så funderade jag på varför jag aldrig tidigare köpt hem färsk koriander. Jag köper ju ofta färska kryddor på kruka och älskar verkligen sen fräscha smaken av timjan, basilika, citronmeliss, persilja och dill. Men så fort som jag fick in soppan i min mun så förstod jag varför jag aldrig använder koriander i min matlagning. Jag tycker verkligen att det är (ursäkta mig nu) jätte äckligt!!! Dessutom så hade jag nog haft i liiiite för mycket wasabi när jag måttade med ögat, för det var väldigt starkt. Engla smuttade på sin sked och tittade försiktigt på mig och sa sedan "Förlåt mamma men jag kan verkligen inte äta det här." Och jag förstår henne, även om jag kämpade i mig min portion och höll masken. Örjan gjorde likadant, men jag såg att han led. Och när jag till slut erkände att jag inte gillade maten så pustade han ut och höll med mig. Dock fick han åtminstone behålla sin mat, min vände...

Egentligen så var det inget fel på grundreceptet, så nästa gång ska jag göra denna utan wasabi och byta ut koriandern mot basilika. Då tror jag att den kommer att passa oss bättre.



Men något som blev riktigt fantastiskt gott var en tonfiskröra på salladsbädd som jag hittade i samma kokbok ("Lär dig leva sockerfritt"). En rör bara ihop tonfisk på burk (självklart i vatten då de annars ligger i solrosolja som inte är bra att äta pga den höga omega6 halten) med majonnäs, creme fraiche (bytte ut denna mot ett veganskt alternativ då jag inte äter mjölkprodukter), tomatpuré, dijonsenap, hackad färsk persilja, cayennepeppar, paprikapulver och salt. Servera på en sallad av gröna blad (jag valde baby spenat och romansallad) och cocktailtomater. Jag la sedan till majs, avokado, pressad citron och en varm "dressing" av kokosolja, gurkmeja och svartpeppar. Till det så drack jag ett stort glas citronvatten. Såååååå himla gott och antiinflammatoriskt. Så fräscht och mättande men ändå ingen matkoma risk. Detta tyckte även Örjan var riktigt gott! Mjölkfritt och glutenfritt dessutom. Detta kommer garanterat serveras ofta på sjön i sommar!!



Skriv en kommentar ifall du vill ha hela receptet med mått och mängd. Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg! 
Glad påsk kära läsare!!! 🐣🐤🐥🐓🐔


3 kommentarer publicerat i Allmänt, Peppkampen, Recept;
Taggar: antiinflammatorisk kost, enkel mat, fräsch och lätt mat, god mat, hälsosam livsstil, mat som mättar, må gott, nyttig mat, om du har bestämt dig, peppkampen, recept, snabblagad mat
#1 - - Anonym:

Tonfisken låter mycket gott😀Jag och Jesper gillar verkligen inte heller färsk koriander, så jag förstår er.💕/Mikaela

#2 - - Anonym:

Glad påsk🐥⚘/Mikaela

#3 - - Mamma💕💕💕:

Glad påsk kramar 🐓🐓🐥🐥🌞