Träning för bättre mående!

Att jag bestämde mig för att började träna var för att min ork var så gott som obefintligt och mina muskler (som inte ens innan jag blev dålig fått vad de förtjänade) var något förtvinade, detta ett resultat av att jag spenderat nästintill elva månader heltid i sängen och ytterligare ett halvår på halvtid. Dessutom så hade jag lagt på mig en del under den senaste sommaren (2017). Så jag hoppade på utmaningen Julruschen 2017 (skapad av Marita Thorell), som så lägligt dök upp på Instagram och startade i slutet av september och pågick till den 23 december samma år. Jag hade då inte den blekaste aning om att detta skulle förändra mitt liv och min framtid så ofantligt positivt. 

Jag visste som sagt att jag hade gått upp lite i vikt men fick ändå en smärre chock när jag tog min före-bild som behövdes i utmaningen Julruschen för att kunna ha något att jämföra sina resultat med vecka för vecka och såklart i slutet. Jag hade under sommaren märkt att en del kläder som jag köpt under våren nu satt väldigt tight men tänkte att det nog berodde på att jag en längre tid mått dåligt och gått ner i vikt som ett resultat på att jag knappt ätit och att jag nu när jag fått tillbaka matglädjen dubbelt upp och att jag ätit extremt många glassar mot vad jag vanligtvis brukar göra. Men bilden på mig med en bilring som satt runt magen visade på att jag gått upp mer i vikt än vad jag tidigare trott. Då jag i stort sätt alltid varit hyfsat smal, iallafall aldrig så här stor så blev detta jobbigt att se. Men det gav mig också massor av motivation att hitta tillbaka till min kropp så som den var innan jag blev dålig. 

I Julruschen var det strängt förbjudet att förtära godis i alla former, bakverk, glass, sockersötade drycker, alkohol, mjukt bröd och annat rent onyttigt. Och för mig som den godisråtta jag är så blev det en tuff tid. Men jag var så motiverad och blev peppad av andra deltagare i Julruschen och Instagramvänner (framförallt av bästa Sandra Friberg som redan under våren fått mig att våga träna lite smått hemma)! Bra "vanlig " mat i kombination med träning var det som gällde. Och det gav resultat som var mycket önskvärda. Inte så många förlorade kilon men kroppsmåtten minskade markant. Fett hade försvunnit och muskler började synas på min kropp. Under vintern började jag även att träna på gym efter en höst med enbart hemmaträning, raska promenader och lite löpning ute. På gymmet kände jag mig hemma trots att det var många år sedan sist, och då på ett annat gym.

För att återfå kontrollen igen så hoppade jag på nästa utmaning Peppkampen2018 (även denna skapad av Marita Thorell) efter nyår och som pågick till mitten av april. Tänkte att rutinerna måste få bättre fäste, ätit godis och slarvat under julledigheten. Jag började redan i oktober/november att äta efter 16:8 metoden och detta var en av hörnstenarna i Peppkampen. Det betyder att en har ett ätfönster som är öppet under åtta timmar/dygn och fastar 16 timmar. Mitt ätfönster är från 11.30 till 19.30, men just nu är jag inte stenhård med detta då jag känner att jag klarar detta bra ändå. Kroppen mår enligt många studier mycket bra av att få fasta längre stunder under dygnet så det känns bara så rätt.

Träningen har blivit en stor och viktig del i mitt liv då jag märker så stor skillnad på mitt mående. Jag måste dock fortfarande återhämta mig flera gånger varje dag i form av vila, men även genom träningen. De hör liksom ihop och kräver varandras närhet och gödning. Självklart så behöver jag mer vila dagar då jag mår sämre men när jag mår bättre igen så är energin så hög att det blir lite extra mycket träning då. Ge och ta...

Jag lyssnar just nu på en bok som visar på att minst en halvtimmes rask promenad minst fem gånger i veckan ger en ökad livstid på tre till fem år. Och att träning minskar risken för att en ska drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, åldersdiabetes, demens mm med stora procenttal, vissa sjukdomar upp till 50%. Alla forskningsresultat visar uteslutande på detta. Visst är det häpnadsväckande?! Jag tycker att detta är så otroligt intressant! Vi kan till väldigt stor del påverka vårt mående själva och helt gratis genom att vara aktiva och motionera regelbundet. Dessutom finns det inte några biverkningar som nästan all medicin för med sig och en kan till och med i många fall vid t.ex hjärt- och kärlsjukdomar undvika kirurgiska ingrepp genom att istället börja träna. Fascinerande!! Eller hur?!

Boken som jag lyssnar på är inte rykande färsk (från 2015) men är lika aktuell nu som då. Den heter "Hälsa på recept - träna smartare, må bättre, lev längre" av Anders Hansen (författaren till den nya boken "Hjärnstark" där det även förklaras hur och varför vi blir smartare av att träna) och Carl Johan Sundberg. Rekommenderas varmt!

Min träning består i nuläget av en rask promenad, en löprunda, styrketräning med gummiband hemma eller ett pass på gymmet. Jag tränar nästan varje dag på ett eller annat sätt. Emellanåt har jag en vilodag helt och hållet, ca en gång i veckan.

Med detta sagt så bjuder jag på en före-och efterbild, från starten av Julruschen i slutet av september 2017 till nu i början av maj 2018.. Jag känner mig riktigt nöjd och mår så bra som jag bara kan! Kroppen har formats om... Ber om ursäkt för den dåliga skärpan på bilderna, de är tagna tidigt på morgonen och med min förra mobiltelefon. Men jag tror att ni ser skillnaden ändå.


(För er som undrar så skiljer det endast fem kilo mellan dessa bilder, men kolla passformen på byxorna som kommer högre upp på den senare bilden och på dess snören som hänger betydligt mycket längre ner nu... Även hela kroppshållningen är annorlunda.)

Och du, klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg ❤⬇️ Tack snälla du! 

Ha en bra start på den nya veckan!!



En kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Peppkampen, sjukdom, träning;
Taggar: Bättre hälsa, Kan jag kan du, Min kroppsliga förändring, Må bra, Ny energi, Nytt liv, Peppkampen2018, Träna för bättre hälsa, Tränings motivation, Träningsinspiration, Workout, before and after, finess, forma kroppen, före och efterbilder, hälsosam livsstil, jag vill leva, julruschen2017, kronisk smärta, livsviktiga val, neurologisksjukdom, orkeslöshet
#1 - - Anonym:

Det där med raska promenader är en lagom utmaning för mig😃Ska vi börja gå tillsammans på rasterna? 😘/Mikaela

Svar: Ja gärna! Vi får synka våra scheman och se när vi kan rasta ihop. 😀💕
Sandra Vulkan