Vilodagen som uteblev och ett smarrigt nyttigt recept...


Då jag började jobbet tidigt (07.15) igår morse så hade jag i förväg bestämt mig för att ta bilen till jobbet och faktiskt låta kroppen få sig en vilodag. Jag hade väldigt svårt att vakna till och snoozade ett flertal gånger innan jag tvingade upp mig själv. Jag kände mig seg och lite moloken när jag tassade ner till tvättstugan/spaavdelningen där vi har duschen. Men innan jag hoppade in i duschen så vek jag den rena och torra tvätten som låg i torktumlaren. Observera att klockan i detta läge var 05.45. Strax efter 06.00 var jag färdigduschad. Då flyger djävulen eller något annat fanskap i mig och jag får för mig att jag ändå ska cykla till jobbet. Snabbt som tusan smörjer jag in mig, blåser håret och får på mig kläder. Tandborsten, tandkräm och mascaran slänger jag ner i ryggsäcken tillsammans med ett par sommarskor. Jag får på mig löparskorna (har inga cykelskor) och cykelhjälmen och ger mig iväg 06.20. 

Jädrar vad jag trampade på. Vinden fläktade behagligt och fåglarna kvittrade i träden. Fågelkvittret byttes snabbt ut mot motorljud från bilarna på E22:an. Jag tog mig in till jobbet på 46.55 minuter. Nytt rekord! Jag hade alltså ca 8 minuter tillgodo innan arbetspasset startade, och det behövdes för att torka svetten ur pannan och nacken... 

När jag slutade vid halv två var det över 30°c varmt. Den jobbiga motvinden var iallafall avsvalkande även om den som vanligt var otroligt jobbig. Slog dock rekord även på hemresan, 49.27 minuter. Otroligt bra träningspass, speciellt för en vilodag... Ja ja vilodagen får bli på fredag.

Till middag lagade jag återigen i smarrig antiinflammatorisk vegansk rätt, tyckte åtminstone jag. Engla önskade spaghetti och köttfärssås och då tänkte jag att de får väl äta sin inflammatoriska pasta men jag gör en antiinflammatorisk pastasås utan köttfärs...
Tyvärr så gick den inte hem hos alla.



Men här är recepter på linssåsen som jag åt till bladspenat, färska champinjoner och färsk timjan:

Kokosolja
Gurkmeja 
Svartpeppar
dessa hettas upp tillsammans i en järngryta t.ex. Tillsätt
Hackad gul lök
Hackad vitlök
bryn dessa en liten stund innan du häller i
Krossade ekologiska tomater
Glutenfri soya
imat grädde
Tomatpure
Vatten
Röda linser
Låt detta koka på svag värme tills linserna är klara. Smaksätt med
Chilipulver 
Spiskummin 
Paprikapulver 
Kanel
Färsk basilika

Njut! Din kropp kommer att tacka dig!


Hej!
Du! 

Du glömmer väl inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg? ❤⬇️








2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Recept, sjukdom, träning;
Taggar: Diagnosutredning, antiinflammatorisk kost, bladspenat, bättre mående, chili, cykling, god mat, gul lök, gurkmeja, hälsosam livsstil, inspiration från Food pharmacy, kanel, kokosolja, kronisk huvudvärk, mot bättre hälsa, motivation, neurologisk sjukdom, nyttig mat, näringsjägare, näringsrik mat, ovanliga diagnoser, personligt rekord, recept, röda linser, spiskummin, svartpeppar, träningsinspiration, vardagsmotion, vegansk mat, vitlök
#1 - - Anonym:

Vad du jobbar på 💕/Mikaela

#2 - - Mamma ❤ :

Bra att du har hjälm när du cyklar även om det är cykelväg nästan hela vägen. Kram, kram 🚴🚴❤🌞