Antiinflammatorisk/LCHF vörtlimpa

Nu har jag modulerat om receptet på den nyttiga och goda limpan som jag gjorde för ett tag sedan. Denna gång blev det en vörtlimpa. Otroligt saftig och även anpassat efter ketosdiet/LCHF. 

Då flera vänner/kollegor nu fått smaka och gillat den och bett om att få receptet så kommer det här:

Antiinflammatorisk vörtlimpa 

\n1 dl pumpafrön
\n1 dl linfrön
\n1 dl kokosmjöl
\n5 dl mandelmjöl
\n2 tsk bikarbonat
\n1 tsk salt
\n1 påse vörtkrydda
\n3 burkar kokosyoghurt
\n4 ägg
\n1 - 1 1/2 dl vatten
\n
\nKokosolja att smörja formen med och frön till att strö i den insmorda formen.
\n
\nMixa frön till frökross i matberedare. Blanda i bunke tillsammans med de övriga torrvarorna. Rör i vatten och kokosyoghurten till en deg. Vispa äggen fluffiga och blanda sedan ner dem i den något lösa degen så att den blir till en tjockare smet. Smörj och strö en brödform med kokosolja och frön. Häll ner smeten i formen och grädda mitt i ugnen på 180-200° i ca 60-70 min.




Jag har testat att äta det med avokado på, med äggröra på och min vän Tessan med grönmögelost på. Sååå gott!! Speciellt det sistnämnda då brödet smakar väldigt likt pepparkaka. 



Hoppas att du som bakar denna kommer att älska den lika mycket som jag!

2 kommentarer publicerat i Allmänt, Rawfood recept, Recept;
Taggar: Antiinflammatorisk, Frukostbröd, Hembakat, Ketosdiet, Kokosyoghurt, LCHF, Limpa, Mandelmjöl, Matbröd, Mitt eget recept, Näringsjägare, Näringsrikt, Proteinbröd, Proteinrik, Recept, Saftigt matbröd, Vörtlimpa
#1 - - Anonym:

Härligt😍/ Mikaela

#2 - - Anonym:

Japp, testa med grönmögelost, gärna en SanktAgur, supersmarrig!😋