Ett oerhört jobbigt problem svårt att förstå...

Jag har ett problem, eventuellt en biverkan av min medicin, som påverkar mig både fysiskt och psykiskt. Ett problem som en del kanske tänker inte är så allvarligt men som tar upp mycket av min energi just nu. Någon kommer säkert att tycka att det är banalt att ens nämna det i jämförelse med vad jag varit med om/är med om när mina skov uppstår. Att jag borde vara tacksam över att trots allt ändå fungera när min smärta oftast är hanterbar. Och det är precis så som jag själv tänkt under ett par månader. Men nu är det faktiskt inte hållbart längre, bristningsgränsen är kommen...

Så nu har jag bestämt mig för att ta tag i problemet och framförallt att berätta om det i hopp om att få hjälp och få veta om det finns fler som lider av detta.

Problemet är att jag inte har någon som helst mättnadskänsla. Jag blir aldrig mätt längre. Oavsett hur mycket jag än äter. Vet inte om ni kan sätta er in i hur det känns, jag hade definitivt inte kunnat göra det innan jag själv nu upplever det. Men tänk er att ni hela tiden är hungriga, och då menar jag inte småsugna på något gott, utan riktigt hungrig. Och för er som undrar så tränar jag varken mer eller mindre sedan problemet uppstod så det är inte orsaken.

När maten står på bordet så lägger jag alltid upp en hyfsat stor portion på min tallrik (kolhydrater, proteiner, sallad i mängder, bönor och fett). Tänker då att detta borde jag bli mätt på, knappt ens orka äta upp i normala fall. Men när jag ätit upp allt på tallriken så behöver jag alltid ta en portion till. Jag äter sakta, saktare än tidigare då jag oftast kastade i mig maten. Jag dricker alltid mycket vatten. Jag borde helt enkelt bli proppmätt. Men nej. Jag skulle kunna äta upp ett helt buffébord själv. Självklart så skulle magen säga stopp pga att det blir fullt i magsäcken, men mätt känner jag mig ändå aldrig. 



En tanke är att det är ett nytt symtom av min sjukdom, vilket jag inte tror/hoppas på. Lägger min tilltro till medicinen istället. Så i förra veckan ringde jag till neurologmottagningen och pratade om detta med en sköterska. Precis som jag så hittade hen inget om minskad mättnadskänsla i fass/bipacksedeln till min medicin, Saroten, bara att viktuppgång kan vara en biverkan. Och det är ju inte konstigt om en går upp i vikt om en alltid är hungrig... Sköterskan föreslog att jag kunde testa att trappa ner min dos med en tablett för att testa om mättnadskänslan kommer tillbaka. Jag berättade att jag redan trappat ner två tabletter självmant pga att träningen och den antiinflammatoriska kosten får mig att må bättre. Och att jag testat att trappa ner mer men att huvudvärken då blivit värre och därför trappat upp med den tabletten igen. Sköterskan sa att det är ju lite som att välja mellan pest eller kolera, men att det iallafall är det enda jag kan göra för att se om det är medicinen som tar bort mättnaden. Och att jag nu kan testa detta i tre veckor och sedan höra av mig igen. 

Så nu äter jag endast 25 mg Saroten sedan i torsdags och sedan i fredags har smärtan varit högre, men iallafall hyfsat hanterbar (utom i fredags). Än så länge ingen effekt på mättnaden, men det dröjer nog lite innan det märks i så fall. Och om det nu är på grund av medicinen vad gör jag då?? Jag kommer inte att fixa att ha för mycket huvudvärk men jag står heller inte ut med att alltid vara hungrig. Är rädd att börja hetsäta. Vilket jag nästan gjorde i fredagskväll. Om jag hetsäter så blir det så fullt i magsäcken och matvägarna så att det leder till att jag kräks, precis som när jag tidigare oftast var förstoppad och det blev fullt... Finns det något jag kan äta som ökar mättnadskänslan? Något kosttillskott eller i värsta fall någon medicin? Och snälla säg inte att jag bara får se till att inte äta mer än normalt, att sätta gränser. För det är så psykiskt påfrestande. Den karaktären har jag helt enkelt inte hela tiden varje dag i veckan.

Att detta kommit nu efter två års intagande av medicinen tänker jag är för att jag först nu mår psykiskt och fysiskt bättre. Tidigare har min oro och ångest över att vara sjuk minskat min matlust och tänker att jag därför inte märkt av detta problem. Kanske tänker helt galet, men hittar inga andra svar...


Om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke så blir jag glad om du väljer att klicka på hjärtat här nedan så att kanske både jag och någon annan med samma problem kan få hjälp eller stöd av varandra. ❤⬇️ Tack snälla du!




2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, sjukdom;
Taggar: Diagnosutredning, Saroten, alltid hungrig, biverkan, hetsätning, kronisk huvudvärk, kronisk smärta, minskad mättnadskänsla, neurologisksjukdom, odiagnostiserad, vill ha hjälp, vill inte mer
#1 - - Mamma ❤:

Ta det försiktigt med att dra ner på medicinen. Bra att du har tagit kontakt med neurologen igen. Massor med kramar ❤❤❤

Svar: Neurologen har jag ingen kontakt med, bara med en sjuksköterska på Neurologmottagningen... Kramar ❤❤
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Absolut inget banalt problem! Jag tänker att du nog även ska ta reda på hur mycket du behöver äta när du tränar så mycket. Jag blev mycket förvånad på hur mycket jag behöver extra när jag tränar. Hoppas de löser frågetecknena😍/ Mikaela

Svar: Ja jag har full koll på mängden mat jag bör äta, men blir ändå aldrig mätt. Äter snarare för mycket än för lite mat... ❤ Kramar
Sandra Vulkan