Ljuvlig laxgryta, nya läroplanen & träning som medicin...

Jag såg mer död än levande ut när jag vaknade hemma hos Malin igår morse klockan 05.00. Påsarna under ögonen vittnade om att mitt mående inte var på topp. Men efter en kopp te åkte vi ändå till gymmet för lite träning innan jobbet tillsammans. 

Träningen gick bra. Dock så hoppade jag över all form av konditionsträning, där gick min tydliga gräns. Orkeslösheten som huvudvärken för med sig kan jag inte trolla bort med starka värktabletter eller koffein hur mycket jag än vill...



Men däremot så piggade den raska promenaden till jobbet upp mig. Märkte under dagen att tempo påverkar mig åt det oväntade hållet. För när vi gick till skogen på förmiddagen och snarare lunkade fram så kände jag mig märkligt kraftlös. Men när jag sedan gick en rask promenad än en gång på min rast så fick jag ny energi igen. Och då snackar vi inte endorfinkickar som efter en löprunda utan bara påfyllnad av den dagliga energin. 

På eftermiddagen passade vi på att gå ut och dansa på vår scen på förskolegården, i den värmande höstsolen. Barnen har verkligen tagit dansen till sig och igen är längre försiktig/blyg. Alla dansar i högt tempo, sjunger med i låtar de känner igen och glädjen är på topp. Helt underbart!! Och mitt i det tänker jag på de nya målen i den nya reviderade läroplanen för förskolan som handlar om hållbar utveckling och där det står att barnen ska få möjlighet att lära sig om välbefinnande och hälsa.

"Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom
att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer.
Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därige-
nom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. När fysisk aktivitet,
näringsriktiga måltider och hälsosam livsstil är en naturlig del av barnens dag
kan utbildningen bidra till att barnen förstår hur detta kan påverka hälsa och
välbefinnande."

Skogsbesök med att klättra på och över stora stockar, krypa under fallna träd och hoppa över dikeskanter samt att bara gå och röra sig i ojämn terräng plus att dansa till olika musikstilar med stor glädje tycker i alla fall jag fångar upp väldigt mycket från detta läroplanscitat. Och även min egen dag i stort.

Gissa om jag älskar denna reviderade läroplan?! 

Till middag lagade jag en fantastiskt god improviserad laxgryta som jag serverade till pasta åt familjen och sallad & bönor till mig.
Jag missade tyvärr att fota maten men kan åtminstone bjuda på receptet.

Laxgryta med saffran:

2 pkt lax i ojämna bitar (funkar såklart även med laxfiléer men dessa var/är billigare)
2 msk kokosolja
1/2 förp. Extra creamy kokosmjölk
1 förp. Kokosgrädde (Garant))
1 dl imat som matlagningsgrädde 
1/2 citron
2 pkt saffran
Salt
Svartpeppar 
Vitlökspulver

Dela laxbitarna i mindre bitar och stek försiktigt i kokosoljan i en gryta.
Häll sedan i kokosmjölken och kokosgrädde och låt det sjuda medan du mortlar saffran med saltet. 
Häll i alla kryddorna och imat som matlagningsgrädde, pressa i citron och koka upp. 
Servera och njut av dofterna, färgen och den ljuvliga smaken!


Ha en trevlig fredag! Och lämna gärna ett klick på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg ❤⬇️ och skriv gärna vad du tycker om läroplanen, laxgrytan eller mina tankar kring träning och energipåslag.

2 kommentarer publicerat i Allmänt, Förskola, Hälsa, Recept, sjukdom, träning;
Taggar: Gym, Hållbar framtid, Hållbar utveckling, Kronisk huvudvärk, LCHF, Läroplan, Mitt älskade jobb, Neurologisk sjukdom, Nordic Wellness Mirum, Reviderad läroplan, Svanen förskola, Välbefinnande och hälsa, antiinflammatorisk kost, fitness, god hälsa, hälsosamt, kokosmjölk, laxgryta med saffran, mot bättre hälsa, ny energi, nyttig mat, näringsrik mat, orkeslöshet, recept, skarp smärta, träning, workout
#1 - - Anonym:

Trevlig helg ❤/ Mikaela

Svar: Tack detsamma!! ❤
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma ❤🍁🍁:

Låter som en jätte god laxgryta. Vi äter mycket lax här hemma. Gjorde också en gryta i veckan. Hoppa att du får en fin fredag. Kram ❤

Svar: Kramar ❤❤
Sandra Vulkan