Så otroligt dumt...

Jag förstår faktiskt inte varför jag blir onyttigare de dagar som jag egentligen behöver äta så bra mat som möjligt. 

Jag ska förklara hur jag menar. De dagar när skovet med skarpare huvudvärk har sitt grepp om mig så har jag ibland total brist på matlust. Och ibland så är jag hungrig och sugen på precis allt möjligt. Jag kan få kraftiga sug efter godis, chips (som jag egentligen inte tycker om annars) och fet onyttig mat så som pizza, friterad pommes eller liknande. Godis äter jag inte. Chips kan jag stoppa i mig lite av om Örjan äter. Pizza kan jag inte äta hur gärna jag än vill pga gluten - och mjölkproteinintollerans. Men Kebab med pommes vräkte jag t ex i mig i tisdags kväll, och sockersötad soygurt med glutenfri crunchy ett par kvällar i rad. Och en stor skål popcorn bara sådär.

Funderar på om det är saltet som min kropp egentligen skriker efter. Om jag får brist på salt..? Eller vad kan just detta sug bero på? Sockersuget då? Jag som äter så sockerfri kost som möjligt annars... 

Att det är dumt att jag äter onyttigt när jag redan mår dåligt är lätt att inse då jag blir ännu sämre av att inte äta antiinflammatoriskt. Men jag orkar inte stå emot jämt. Jag är inte mer än människa. En människa som kämpar i mångt och mycket för att få må så bra som möjligt... 

Jag har gjort massa nyttigt gott som jag fyllt frysen med nu. Dadelgodisar som jag slagit in i smörpapper för att det ska vara lätt att ta med i jackan eller väskan (inser att dessa även blir perfekta som julgodisar). Och bönkladdkaka så att jag kan äta det när helst lusten faller på. Hoppas att detta hjälper mig att hålla mig på spåret för ett snabbare tillfrisknande.




Recept på dessa godingar:

Rawfood-godis 
600 g färska dadlar
2-3 dl cashewnötter
3 msk raw kakao
1 tsk äkta vaniljpulver
2 msk kokosolja
2 msk chiafrön 

Börja med att hacka cashewnötterna i en matberedare, det går fort så stoppa innan det blir mjöl, de ska vara lite grovhackade.

Kärna ur dadlarna. Smält kokosoljan. Mixa dadlar, olja, vaniljpulver och kakao tillsammams med nöthacket till en deg. Kör i chiafrön och mixa lite till.

Bred ut degen på ett bakplåtspapper i en större form. Låt det sedan att stelna i frysen i minst en timme. Skär sedan upp i bitar i önskvärd storlek. Rulla/doppa bitarna i lakritspulver, riven kokos eller kanel om så önskas eller är dem precis så som de är. 

Så har du nyttigt, gott, energigivande och omega 3 berikat godis.


Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke... ❤⬇️ Tack snälla!



#1 - - Anonym:

Ja, vi är ju bara människor😍Men visst är det konstigt att kroppen vill ha onyttigt som mest, när vi behöver det som minst.❤❤❤/ Mikaela

Svar: Ja det är väldigt märkligt...
Sandra Vulkan