En dag i sorg & kärlek...

Alla hjärtans dag
En dag som både står för kärlek och sorg för mig... 

Igår var det 8 år sedan som jag förlorade min älskade farmor. 8 år av saknad. Det gör fortfarande så ont.
Men farfar kom och hämtade henne på kärlekens största dag, så jag kan bara hoppas att hon har det bättre nu...


Vår Alla hjärtans dag 2019 firade vi med min egenkomponerade lasagne och varsin gåva. Jag hade köpt hjärtformade godisar till Örjan, Engla och Tindra. Och själv fick jag yoghurtdoppsde jordgubbar av Örjan, mina favvonaturgodisar. (Nä, jag vet att de inte är speciellt nyttiga och ingår absolut inte i min vanliga kost, men ibland måste en ju få "fuska" lite. )


Min lasagne, som jag glömde att fota, gick hem hos alla i familjen. Den är helt fri från gluten och annat som omvandlas till socker.

Sandras Zucchinilasagne

2 zucchini 
500 gram nötfärs 
Olivolja
1 förp. Färskost 
3 dl riven Gouda
2 ägg
2 msk tomatpuré 
Lökpulver
Vitlökspulver
Köttfärskrydda
Chilipulver 
Spiskummin
Salt

Gör så här:

Bryn köttfärsen i lite olivolja och blanda i tomatpuré, köttfärskrydda, spiskummin och chilipulver efter smak.

Skala zucchinin och hyvla sedan dem i långa skivor. Lägg två lager zucchini i en inoljad ugnsfast form. 

Blanda färskosten med 2 dl riven Gouda och två ägg. Krydda med salt, svartpeppar, lökpulver och vitlökspulver.

Klicka ut ett lager av hälften av oströran på zucchinin och sedan hälften av köttfärsen. Lägg på ytterliggare två lager med zucchini och resten sv oströran och köttfärsen. Avsluta med att strö över ca 1 dl riven Gouda. 

Grädda i ugnen på 225°C i ca 20 minuter, eller tills osten fått fin färg.

Avnjut tillsammans med en fräsch sallad. 



2 kommentarer publicerat i Allmänt, Livet på gården, Recept;
Taggar: Alla hjärtans dag, egenkomponerat recept, glutenfri lasagne, glutenfritt, hälsosam kost, keto, keto recept, ketodiet, lasagne utan pasta, livet på gården, nyttig mat, nyttigt fett, proteinrik mat, recept, zucchinilasagne
#1 - - Anonym:

Mums😋❤❤❤/ Mikaela

Svar: Ska bjuda på det någon gång ❤😍
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma 💗💗:

Kvällskramar ❤❤❤❤❤

Svar: ❤❤
Sandra Vulkan