3 år av ständig smärta...

Igår var det exakt tre år sedan som mina ben slogs omkull fullständigt, då min fortfarande pågående huvudvärk startade. Tre hela långa år. Varje år med innehållande 365 dagar (om inget skottår slagit in, isåfall är det en dag till). Smärta, smärta, smärta.



Tre år utan några egentliga svar på min huvudvärk, på mina skov och övriga symtom.

Tre år med återkommande överjävliga skov med extrem huvudvärk, yrsel, balanssvårigheter, orkeslöshet, domningar, minnesluckor, nervsmärta mm.

TRE ÅR UTAN SVAR!!

Tre år som inte blev som jag tänkt...

Men tack vare min envishet och min starka livsvilja, min drivkraft så har jag kämpat mig vidare ut tillbaka till livet igen. En del av er kanske förstår hur tufft detta har varit, och till viss del fortfarande är. En del av har kanske tycker att det rullat på smidigt och lätt, vilket jag kan hålla med om att det ser ut som ibland. Men jag kan lova er att det varit kämpigt, för mig såklart och för mina nära & kära. 

Utan min egen medvetenhet, mina egna eftersökningar och mitt eget utforskande så hade jag inte varit där jag är idag. För tyvärr är läkarvården inte mycket att hurra för. Visst finns det några gudasända undantag, eldsjälar som brinner för sitt yrke men de är sorgligt nog ytterst ovanligt inom den neurologiska läkarkåren. Att inte ha viljan och kanske orken eller resurserna för att ta reda på vad en patient lider av, hur ovanlig diagnosen än må vara, är bara så fel. Och att inte lyssna på patienten är oförsvarbart enligt mig...

Utan mina numera medvetna val inom kost, träning och arbetsgrad så hade jag inte varit där jag är idag. 

Den antiinflammatoriska, paleo och ketogena kosten har skapat balans i mitt mående. Socker finns i så otroligt mycket och gör oss sjuka, det finns det i dagens läge oändligt mycket forskning kring. Rena produkter, nyttiga fetter, proteiner och grönsaker som matar det goda tarmbakterierna gör verkligen susen för mig. Dessutom är det gott och mättande! En strikt diet och ändå balanserande kost. Att jag även fastar minst 16 timmar per dygn och har ett ätfönster på de resterande 8 timmarna bidrar till att tarmarna får den vila som de så väl behöver.



Träningen som jag lärt mig att älska och vara beroende av ger mig så mycket energi och glädje. Speciellt konditionsträningen, som jag ALDRIG kunnat tänka mig att ägna mig åt tidigare, bortsett från raska promenader. Men så bra som jag mår efter att ha pressat mig till det yttersta på löpbandet eller längs vägarna, har fått mig att längta till nästa löprunda redan när jag återfått andan. Styrketräningen bygger upp min kropp och gör mig starkare, såklart. Vilket var välbehövligt efter nästan 11 månader till sängs. Så både hemmaträning och träning på gymmet är både kul och ett måste för mig. Dansen som jag freestylar i mitt vardagsrum ger både bättre kondition, uthållighet och rörlighet. Och något som jag verkligen kräver att få ägna mig åt titt som tätt. Och sist men inte minst yogan, som jag senast igår morse kl 06.15 återupptog på gymmets klassträning, power yoga. Yogan ger mig ro, övar upp andningstekniken, ger rörlighet, balansträning och sköna stretchpositioner. Allt detta sammantaget lindrar min kroniska dagliga huvudvärk en aning.



Min arbetsgrad ändrade jag tillfälligt från 100% till 87.5% när försäkringskassan började bråka om de 25% som jag fortfarande var sjukskriven för ett år sedan. Jag orkade helt enkelt inte lägga energi på att försvara mitt mående längre. Och det har sedan dess fungerat riktigt hyfsat bra att jobba mina timmar och jag trivs så himla fint på mitt älskade jobb. Men att jobba i en förskolemiljö bidrar såklart emellanåt till skarpare smärta på grund av att ljudbilden ibland (dock relativt sällan i vår barngrupp) kan öka. 


Jag är så otroligt tacksam över allt stöd som jag har fått och fortfarande får av mina nära och kära. Utan er hade jag inte orkat kämpa! Tackar er av hela mitt hjärta, ni betyder allt för mig!! 


Jag hoppas att du vill klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke ❤⬇️ Kramar 


3 kommentarer publicerat i Allmänt, Förskola, Hälsa, Livet på gården, Natur, sjukdom, träning;
Taggar: 3 år, Hemmaträning, Träna hemma, antiinflammatorisk kost, cardio, diagnosutredning, domningar, egenvård, extrem huvudvärk, förskola, gym, jubileum, ketodiet, ketogen kost, konstant smärta, kronisk huvudvärk, löpning, mitt älskade jobb, mot bättre hälsa, neurologisksjukdom, paleo, power yoga, powerwalk, skov, sockerfri kost, soluppgång, styrketräning, träning, yrsel, ägg-och tonfisksallad
#1 - - Anonym:

Kämpa, kämpa💪👏😍/ Mikaela

Svar:
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Vi vet din kamp. Vi ser den. ❤

Svar:
Sandra Vulkan

#3 - - Anonym:

Fina kämpe. ❤

Svar:
Sandra Vulkan