Ett riktigt rawfood-kalas ❤

Igår hade vi ett litet kalas för mig, trots att det var i tisdags som jag egentligen fyllde år. Men helger är ju alltid helger och den ledighet som det betyder gör firandet med gäster så mycket trevligare och mindre stressigt än en vardagskväll. I tisdags var det dessutom mysigt att bli firad av endast familjen.

Jag började som vanligt min lediga dag med att ta ut hästarna i hagen, utfodra dem och mocka i stallet. Jag behövde inte rasta hundarna eftersom Örjan också vaknade tidigt och gick ut med dem medan jag var i stallet. När jag kom in och hade tänkt att göra mig redo för en löptur så var all energi och motivation som bortblåst. Jag satte mig istället på en stol i köket och pratade lite med Örjan medan han fixade med kaffe och tvätten. Jag sa saker som att det är viktigt att lyssna på kroppens signaler och Örjan höll med mig. Kände dock att huvudvärken inte skulle bli angenäm om jag inte motionerade något på morgonen. Beslutade mig för en promenad, energin som Örjan bjöd på gav mig ny styrka och motivationen växte. Så innan mitt te var klart hade jag fått på mig löparskorna och med "Mr Vain" i öronen på hög volym gav jag mig ut för en powerwalk, men jag hann bara ta ett par steg innan gången förvandlades till en löprunda. Jädrar så bra det kändes och jag fick upp ett bra tempo. När "..this, this is the way, this is the way I wanna live..." spelades i lurarna strålade jag och sjöng med högt till musiken medan benen trummade på. Som tur var så mötte jag inte någon... Jag blev riktigt nöjd med min tid dessutom, 5.5 km på 27 minuter. Tänk om jag inte hade tagit mig ut, då hade jag inte mått så bra som jag mådde under resten av gårdagen, varken fysiskt eller psykiskt. Tack älskade Örjan för din smittande energi och tack till mig själv för min mottaglighet och min envishet.

Efter en frukost tillsammans med Örjan och pappa så lockade köket med bullbak. Men inga vanliga sockerproppade bullar utan nyttiga veganska kanelbullar som både stillar sockersuget och glädjer de goda tarmbakterierna. Och som såklart dessutom smakar gudomligt gott. Receptet hittade jag i Food Pharmacy Kokboken när jag letade efter inspiration till mat som magen och därmed tarmfloran mår extra bra av. Jag var alltså egentligen inte alls ute efter fler recept på fikabröd men blev så sugen på att testa dessa när de dök upp i boken.

Bakade även en ny omgång av kikärtskakan med cookie dough smak innan molnen ute skingrades och solen tittade fram. Satt  mot en husvägg i lä och bara njöt någon timme. För bara ett tag sedan hade jag inte klarat detta utan jag hade sprungit omkring inne och städat som ett skållat troll inför kalaset. Men inte nu, livet är för kort för att bry sig om petitesser som lite damm i hörnen. Dessutom så renoveras vårt sovrum just nu så det blir ändå inte så rent och undanplockat överallt som jag önskar vid städning. Så jag laddade mig med lite D-vitamin istället. 

När våra gäster/grannar kom till kalaset bjöds de på olika goda, nyttiga, veganska, sockerfria, glutenfria, rawfood bakverk. 

Halloncheesecake
Kladdkaka med kolatäcke
Semlabollar
Choklad & lakrits Brownie
Kanelbullar 
Cookie dough kaka



Det blev ett lyckat kalas på alla plan.


Fick de mest välbehövliga presenterna som jag kunnat få, av en ren tillfällighet då de inte vet något om min pågående process med min tarmflora. Kombucha golden chai och humle Jun (the Champagne of Kombucha) innehållandes levande bakteriekultur. Och en påse Sencha Earl Grey (grönt te).


Till middag blev det grillat kött, sparris, kapris, bearnaisesås och sallad. Lika gott som alltid med grillat! 


Efter middagen körde jag ett yogapass och därpå en timmes dans tillsammans med Tindra i vardagsrummet. Även lite sång tillsammans med densamma, Örjan och pappa blev det innan jag kröp ner i sängen med ett leende på läpparna. Dock var det Tindras säng som jag på mig i då vårt sovrumstak målats med linoljefärg och luktar väldigt starkt.


Så tacksam på alla plan över denna dag!!


Glöm inte att klicka på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg ❤⬇️ Tack snälla du!!






4 kommentarer publicerat i Allmänt, Djur, Hälsa, Hästliv, Livet på gården, Recept, diy, träning;
Taggar: Humle Jun, Kumbucha, cardio, cookie doughs på kikärtor, dadelbollar, dans, fika, food pharmacy kokboken, födelsedagsfirande, grillat, halloncheesecake på cashewnötter, hälsosam livsstil, kalas, kladdkaka med kolatäcke, kladdkaka på svarta bönor, löpning, löpning, mot bättre hälsa, ny energi, nyttig mat, nyttigt godis, nötter, rawfood, rawfoodbollar, sallad, semlabollar, sång, tarmfloran, träning, yoga
#1 - - Anonym:

Vilken härlig dag och vad gott det såg ut😍/ Mikaela

Svar: Det var det!! 💕
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma ❤:

Förstår att det var en fin dag igår. Hoppas att du får en fin söndag också. Kram ❤

Svar: Tack detsamma! ❤
Sandra Vulkan

#3 - - Anonym:

Hej finns recepten till alla bakverken ? Ser så gott o fint ut 😊

Svar: Hej! Alla recept är inte publicerade än i bloggen, men några finns under Kategorin recept. De övriga kommer snart. Det är GOTT!! ❤🤗 Kram
Sandra Vulkan

#4 - - madeleinse.blogg.se:

Skall ha kalas på fredag och letar efter raw recept. Fick inflammation i tarmen i somras och har ändrat kosten helt. Var vegetarian innan men har blivit vegan och skippar även socker och gluten. Magen mår så sjukt mycket bättre av detta.

Svar: Ja visst gör det skillnad för måendet?! kolla under kategorin recept, där finner du flera rawfood recept. Du kan behöva scrolla en bra bit för att hitta t.ex snickerskakor mm. Under veckan kommer jag dessutom att publicera två till recept. och ev. göra en rawfood kategori så att letandet blir enklare... Ha en fin kväll!! ❤ Och lycka till med kalaset!
Sandra Vulkan