Att ge det begagnade och tillskänkta ett vårde...

När jag bytte jobb så fick jag inte bara en ny arbetsplats, nya kollegor och nya barn, jag har dessutom lärt känna (om än ytligt) otroligt många fantastiska personer som bor här ute I Sankt Annas skärgård. Barnens vårdnadshavare, övrig personal på skolan och alla underbara människor som skänker saker till oss på förskolan. 

Det började med krukväxter och sticklingar. Nu är förskolan grönskande grön och barnen gillar det. 
Och igår skrev jag ut en förfrågan i en Facebook grupphärute om "huggkubbar" som barnen kan sitta på inne i olika möten, obehandlat spillvirke som barnen kan bygga/snickra med, tyger och ljusslingor. Och efter bara någon timme så hade olika personer hört av sig. Lite mer tyger önskas och ljusslingor, resten har vi nu fått klartecken om att vi ska få. Visst är det fantastiskt?!

Nu har jag såklart kommit på några fler saker vi önskar så det blir nog en till förfrågan snart...

Men gillar att lära barnen att begagnat är precis lika värdefullt som nytt. Att slit och släng inte är något att leva efter. Då vi jobbar med Hållbar utveckling så känns detta ganska så självklart. Och att använda så mycket naturmaterial som möjligt. Ta tillvara på det vi har omkring oss ute.



Lämna kommentar publicerat i Allmänt, Förskola, Natur;
Taggar: Sankt Anna förskola, Sankt Annas skärgård, Skärgårdsförskola, givmildhet, mitt älskade jobb, naturmaterial, återbruk