Hur en gör en chunkyfilt- diytips

Då många av er frågat hur en går tillväga för att göra en super chunkyfilt i budgetvariant som jag bloggade om för någon vecka sedan, så kommer här en repris av ett inlägg som jag publicerade i mars.

Detta är enkelt och går ganska så fort, även för en som bara stickat räta maskor i grundskolan som jag. Det finns många filmer på internet som visar hur en lägger upp maskor, stickar räta och aviga maskor och hur en maskar av. Det som tar mest tid är förberedelserna med stickorna och "garnet". Nedan följer en beskrivning på hur en gör dessa filtar, iallafall hur jag gör...

Det här behöver du:

♡ Två rundstavar á 50 cm, 5 cm i diameter
♡ 2 m tvättlina
♡ Täljkniv (om inte bygghandeln kan spetsa till rundstavarna)
♡ Slippapper
♡ Två öglor (såna som skruvas fast)
♡ 15-20 billiga fleecefiltar
♡ Sax
♡ Symaskin och tråd


Så här gjorde jag:

Jag åkte till en bygghandel och köpte rundstav, jag bad han som jobbade där att såga rundstaven i två 50 cm bitar. (Glömde fråga om han kunde spetsa till ändarna också). Sedan bad jag min man att spetsa dem i båda ändarna och finslipa. Han skruvade även fast en ögla i varje "sticka". I öglorna knöt jag fast tvättlinan så att det blev rundstickor. Detta för att inte behöva längre stickor som då blir tyngre. Men en vänder efter varje varv precis som en gör med vanliga stickor.

Sedan åkte jag till Jysk och köpte 20 vita (natur) fleecefiltar för 15 kr/st. (Egentligen så köpte jag bara 15, men det räckte inte till min filt så jag fick köpa fem till och sy fast när nystanet nästan var slut.) Varje filt klippte jag i åtta långa remsor (viktigt att de klipps på längden annars krullar de inte ihop sig sen). Remsorna sydde jag ihop i kortändarna så att alla tillslut satt ihop i ett långt band. Jag drog sedan igenom hela bandet så att remsorna krullade ihop sig till ett rep. Jag rullade upp allt till ett megastort nystan.

Jag ville ha en jättestor filt så jag la upp 32 maskor. Jag la upp dem på min arm då jag tyckte att det var enklast och flyttade över dem till ena stickan.


Jag stickade först ett varv med bara räta maskor, vände och stickade sedan två räta och två aviga ända tills sista varvet innan avmaskningsvarvet, då stickade jag ett varv med bara räta maskor igen och maskade sedan av.


KLAR!!

Om du inte har lust eller tid att göra en egen filt men ändå vill ha en så får du gärna höra av dig till mig så ska vi se om vi kan lösa det på något sätt 😉.

#1 - - Anonym:

Mycket fina!

Svar: Tack! ❤
Sandra Vulkan

#2 - - Tori Johansson:

Härliga filtar! Kram Tori

Svar: Super härliga! ❤ Kram
Sandra Vulkan

#3 - - Anonym:

Ja! Vad skulle du vilja ha?

Svar: Skicka mail till mig [email protected] så kan jag svara på din fråga. Mvh
Sandra Vulkan

#4 - - Anonym:

Super fin filt, finns möjlighet att beställa?

Svar: Ja, skicka gärna ett mail till mig så ska vi se om det går att lösa. [email protected]
Sandra Vulkan