Wow såå himmelskt gott!!! ❤

Jag har bakat världens godaste saffranskaka!! Och den är även nyttig!



Grundreceptet hittade jag hos Paleofamiljen, sedan modifierade jag om det lite så att det passade mig och lite vad jag hade hemma. Och trots att jag egentligen inte äter smör så kunde jag inte låta bli att ha i det i kakan då jag inte hade något alternativ hemma. Och riktigt smör är ändå ett hälsosamt livsmedel som jag tänker borde vara i klass med ostar som jag ju får/kan äta numera (vilket har räddat mig många gånger när ett sug efter något riktigt gott hade kunnat få mig att tappa min karaktär och vräka i mig godis eller andra sockerprodukter). Alla ingredienser som finns som ekologiska har jag använt mig av. 

Kladdig saffranskaka:

8 färska dadlar 
2 ägg
2/3 dl kokosolja
50 gram smör
1 1/4 dl mandelmjöl
1/4 dl kokosmjöl
1 tsk vaniljpulver 
1 förpackning saffran
Lite extra kokosolja till smörjning 
Ca 1/2 dl riven kokos

Gör så här:

Kärna ur dadlarna och mixa dem äggen till en slät smet.

Smält kokosoljan och smöret.

Mixa ihop alla ingredienserna till slät smet.

Smörj en mindre ugnsform (jag använde mig av en rund rostfri, modell äldre) med kokosolja och strö i riven kokos. Häll smeten i formen och grädda på 175°C i ca 30-35 minuter. 

Låt svalna lite men avnjut den ljummen. Sååå himmelskt god!!




Jag tänker göra en till på julafton med keto-frosting på, typ som på morotskaka. Känns lite extra lyxigt...


Fler recept finner du under just kategorin Recept!!


Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg ❤⬇️


En kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Rawfood recept, Recept;
Taggar: antiinflammatoriskt recept, bakverk, food pharmacy, kladdig saffranskaka, nyttigt gott, näringsrik kaka, paleo, recept, saffran, saffranskaka
#1 - - Anonym:

Mums😋/ Mikaela