Recept på bättre mående!

Tänk att det kan vara så himla kul att laga mat som är extremt nyttig och bra för bota och förebygga inflammationer i kroppen! Nu finns det en mening med matlagningen och jag märker så tydligt på min kropp (och min själ) att den mår betydligt bättre. Att dessutom ha stenkoll på vad en stoppar i sig, jag väljer mest "rena" produkter i den mån det går, som t.ex färska ekologiska/närodlade eller frysta grönsaker och ägg från frigående höns gör det bara ännu bättre. 

Gårdagens antiinflammatoriska kost bestod av en grön smoothie gjord på:
grönkål
avokado
babyspenat
pressad citron
ingefära
vatten
grön banan
gurkmeja
kanel
lite soygurt med yogurtkultur 
...som jag drack till mellanmål till ett päron och en apelsin på eftermiddagen (till lunch serverades Gazpacho på jobbet, lagad från grunden av våra två fantastiska kokerskor). 



Till middag gjorde jag:

bakad sötpotatis 

En kall röra på:
imat fraiche 
majonäs
hackade kokta ägg
gurkmeja 
svartpeppar 
kanel
salt
räkor

En varm röra på:
kokosolja
gurkmeja
svartpeppar
flingsalt
tomater
champinjoner 
och bladspenat som jag blandade i på eftervärme tillsammans med 
vegansk cheddarost (vet dock inte om osten är bra enligt den antiinflammatoriska konstens regler men det är såå gott)

gurkskivor

Och en pesto gjord på:
morotsblast
basilikablad
vitlök
cashewnötter
svartpeppar 
citronpeppar 
salt
pressad citron
olivolja

Underbart gott och otroligt mättande plus att sötsuget inte existerar. Det bjöds på nybakat på jobbet igår, stora kanelbullar. Och godiskolor och chokladpraliner. Men inget av detta lockade mig alls. Första gången som jag inte ens var lite sugen.



Jag cyklade till och från jobbet igår. På ditvägen hade jag sällskap av en kollega som inte cyklade i mitt tempo. Men jag väntade in hen emellanåt och istället för konditionsträning så körde jag styrka genom att bara cykla på trean hela vägen. Min cykel är treväxlad så jag cyklade alltså på högsta växeln även i alla uppförsbackar. 17 km på 63 minuter blev det. På hemvägen cyklade jag på i mitt eget tempo. Kraftig motvind och endast trean användes även denna resa, utom i min helvetesbacke här hemmavid. 58 minuter tog det och då tog sista backen ett par minuter extra. Svettig och nöjd över min bedrift avslutade jag dagen i soffan med Engla och Örjan (som båda somnade efter middagen).

På tal om cykling så kommer jag att inleda ett samarbete med en internetsportcykelbutik som kontaktat mig. Sponsring av denna klass känns helt okej. Jag har tidigare tackat nej till flera erbjudanden gällande träningskläder som jag inte tyckt känts som något som jag kan stå för. Mer info kommer vartefter... Spännande va?!


Klicka gärna på hjärtat här nedan om du gillar detta inlägg ❤⬇️ Tack snälla du!!!






3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Recept, sjukdom, träning;
Taggar: antiinflammatorisk kost, bakad sötpotatis, bli friskare, cykling, food pharmacy, god mat, godis för tarmfloran, grön smoothie, grönkål, gurkmeja, hälsosam livsstil, kronisk huvudvärk, mot bättre hälsa, neurologisksjukdom, nyttig mat, näringsjägare, pesto, pesto på morotsblast, recept, träning, träningsinspiration, vardagsmotion, vägen till ett friskare liv, workout, ägg och räkröra
#1 - - Anonym:

Bra jobbat och vilket spännande samarbete😀/Mikaela

Svar: Ja, inget stort samarbete än men det kanske kan bli... 😍
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma ❤ :

Massor med kramar till dig i värmen. ❤

Svar: Tack detsamma!! 😍❤
Sandra Vulkan

#3 - - ericksion:

Bra jobbat och vilket spännande samarbete

Svar: Tack!!
Sandra Vulkan