Ännu ett avsked... ❤

Jag var igår på den finaste begravning som jag någonsin varit på, och jag har tyvärr varit på en hel del de senaste åren.



Det var Örjans pappa som vi igår tog avsked av för allra sista gången. Vi var inte många, precis så som han hade velat ha det. Men vi som var där var där av hela våra hjärtan. Då det var en borglig begravning så hade Örjan och hans bror valt det mest passande som start på det hela; havsljud med vågskvalp och fiskmåsar som sedan avlöstes av Robban Brobergs "Båtlåt". Örjans pappa var en man som älskade att vara ute till havs. Begravningsförättaren pratade så värdigt och fint om min svärfar och hans liv och hans söners tidiga minnen. Tårarna rann. Flera låtar spelades som var så han. Vackert och personligt rakt igenom. Begravningsförättaren tände ett ljus både för Stefan och för alla oss som var där, för allt som vi gjort för honom och för allt han gjort för oss. Det kändes varmt i hjärtat, både av sorg och glädje. "Döden existerar endast i sorgen..." är tänkvärda ord som jag bär med mig från detta.


Jag har efter denna fina begravning kommit till insikt att även om jag är med i Svenska kyrkan, (vilket jag mest är för att jag är mån om att våra kyrkor ska finnas kvar och vara aktiva) och älskar de vackra arkitekturerna och dekorationerna i kyrkorna, så önskar jag mig en borglig begravning med personliga låtar, inga bibeltexter, inga psalmer, och ingen klockringning i en gemytligt sal där deltagarna ser varandra och inte bara bakhuvudet på någon som sitter framför. (Måste för övrigt vaea en av de längsta meningarna som jag någonsin skrivit...)


Ett litet hjärtklick av omtanke eller gillande uppskattas mycket! ❤⬇️ Kramar 
2 kommentarer publicerat i Allmänt, Blommor;
Taggar: borglig begravning, farväl kära svärfar, kärleksfullt, minnesrikt, personligt, röda rosor, vacker begravning
#1 - - Anonym:

❤❤❤/ Mikaela

#2 - - Mamma ❤:

Kram ❤