Viltolycka & Tandsanering...

Då har det hänt. Det som vi bävat för under dessa månader här ute på landet. Första, och förhoppningsvis sista, rådjuret har hamnat i fören på ena bilen.

Det var Örjan som hade oturen. Mörker och dimma är ingen bra kombination tillsammans med alla dessa rådjur som i tid och otid väljer att korsa vägarna. Rådjuret skadades tyvärr kraftigt skadat och en vän som är jägare tillkallades för att avsluta det stackars rådjurets lidande. Bilen, ja den behöver till verkstad ett tag, front, framskärm, ljuslykta mm behöver bytas ut/lagas.

Örjan hade även turen på sin sida då han själv gick oskadd ur kollisionen. Det är det enda som faktiskt betyder något för mig i detta läge.

Bara 30 minuter senare kör jag hemåt med Engla och Ludde i bilen. Ludde hade varit på munsanering hos veterinären. Rätt som det är skuttar ett rådjur upp framför oss på vägen. Jag stampar bromspedalen i botten och rådjuret är bara en meter ifrån att mista sitt liv. Rådjurs kidet som följde sin mamma förstod faran och vände precis när hen nådde vägbanan och räddade därmed sitt eget liv. Något skakiga körde vi lättade hem helskinnade. Hade ju varit höjden av otur om vi kvaddat två bilar inom loppet av en timme...

(Bilden är inte från igår utan från den 3/11, men misstänker att det var dessa två som Engla och jag träffade på igår.)

Ludde blev av med fyra av sina tänder till följd av tandsten och taskig saliv. Det var en trött och medtagen hund som vi hade med oss hem. Men utan tandvärk och med betydligt fräschare andedräkt. Det är andra gången som det dras tänder på honom och precis som då irriterar jag mig över att just tandstenssjukdomar inte ingår i djurförsäkringen. Samma strunt som för oss människor, att tänderna inte tycks tillhöra resten av kroppen. Så otroligt dumt enligt mig!



Kör försiktigt där ute kära vänner och bekanta!
#1 - - Anonym:

Oj!!! Försiktigt❤/ Mikaela

#2 - - Anonym:

Oj, vad läskigt! De är för jäkla oberäkneliga rådjuren alltså! Kram på Örjan lite extra!❤

#3 - - Mamma ❤:

Kram till er alla. Var rädda om varandra ❤❤❤🐎🐎❤❤🐕🐕🐈🐈