Antiinflammatorisk äppelpaj med vaniljsås...

Vad vore en sommar utan pajer? Äppelpaj, bärpaj, rabarberpaj..?

Så här kommer äntligen det efterfrågade receptet på min egenkomponerade äppelpaj och den tillhörande vaniljsåsen. Eftersom det är en smulpaj så är det enkelt att byta ut äpplen mot vad en önskar istället.

Nyttig äppelpaj med vaniljsås:

2 tsk celyon kanel
2 medelstora äpplen

1 banan
3 dl glutenfria havregryn
1/2 - 2/3 dl kokosolja
1 tsk celyon kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljpulver

2 msk riven kokos 

Gör så här:

Sätt ugnen på 160°C.

Skiva äpplen och blanda med kanel. Lägg i smord pajform.

Blanda ihop de övriga ingredienserna med händerna. Smula smuldegen över äppelskivorna. 

Grädda i ugnen i ca 30 minuter. Jag använder varmluft.

Vaniljsås:

2 - 4 färska dadlar
2 1/2 dl kokosmjölk/grädde i tetra
1/2 - 1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
\n

Mixa alla ingredienserna till en jämn sås. Var försiktig så att du inte mixar för länge för då kan såsen skära sig.




Den var även god att ha i soya yoghurten istället för granola eller liknande. Igår passade det extra bra till mellis då sötsuget ökade en aning på grund av mina hormoner. Det blev även ett par bitar fryst choklad brownie med lite lakritssmak och en bit kikärtsblondies med cookies dough smak efter middagen som bestod av två skivor bananbröd med en avokado på. Betydligt bättre än andra sötsaker!!!


Tack för alla era kommentarer och råd gällande mitt mående! Mådde inget vidare natten till igår och igår morse/förmiddag. Vaknade vid midnatt av att Örjan kom och la sig. Då var både jag och sängen sjöblöt. Örjan sa igår morse att sängen var väldigt varm när han kröp ner, så jag misstänker skarpt att jag hade en febertopp. På morgonen var illamåendet det första jag förnimmade. Kände mig nästan lite sjuk men beslutade mig ändå för att åka till jobbet och försöka jobba. Eftersom jag inte började jobba förrän klockan 9.00 så släppte Örjan av mig vid gymmet strax före 06.30. En promenad på löpbandet och en lång dusch var mitt mål. Men jag blev snabbt taggad och det blev både liiiiite löpning som uppvärmning och sedan ett styrkepass i behagligt tempo. Mådde en aning bättre efteråt när jag tog en omväg till jobbet. Efter lunch piggade jag på mig mer och klarade hela arbetsdagen.


Tack för att du väljer att klicka på på hjärtat här nedan när du gillar mina inlägg eller vill visa din omtanke!! Det värmer!
❤⬇️

En kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Livet på gården, Rawfood recept, Recept, träning;
Taggar: antiinflammatorisk kost, antiinflammatorisk livsstil, fibrer, frisk mat, glutenfri, hormoner i obalans, hälsosam kost, hälsosam livsstil, mens, mjölkfri, mot bättre hälsa, ny energi, nyttig efterrätt, nyttig äppelpaj med vaniljsås, nyttiga fetter, nyttigt bakverk, näringsjägare, näringsrik, recept, sockerfri, vegansk
#1 - - Anonym:

Hoppas att du i helgen får må mycket bra och glad påsk 🐤🐣😍/ Mikaela

Svar: Tack detsamma fina du!! ❤🐣🐥
Sandra Vulkan