Illamåendet är tillbaka...

Vaknar illamående igen och då slår det mig att jag faktiskt inte mått illa överhuvudtaget under Tindras och min Spanien-resa. Det får mig att fundera lite extra mycket på vad orsaken till detta ovälkomna tillstånd. 


Har det något med vårt hus att göra? Nej troligen inte för illamåendet kommer ju även när jag sovit hos andra och mitt på dagen när jag är på jobbet eller andra ställen. Och stress borde det ju inte heller vara då jag fortfarande har semester. Visst finns det mer "måsten" här hemma än under resan men inget jag känner mig stressad över. Maten då? Visserligen så åt jag inte exakt samma som hemma men mer åt det onyttiga hållet så som feta pommes frites som jag typ aldrig annars äter och som inte är något som min kropp mår bra av i längden. Så nej, det beror nog inte kosten heller annat än möjligen minskad hunger pga värmen.

Men värmen! Där har vi det! Men det var ju varmt och skönt här också innan vi åkte... Kan det bero på det varma klimatet med hög luftfuktighet?? Precis som för mitt huvud mår nog även resten av min kropp bättre i dessa varmare länder närmare ekvatorn. Jag är inte skapad för detta svenska klimat med olika årstider som skiftar så markant i temperatur och väderlek. Jag fryser så lätt vilket ibland även får mig på sämre humör. Jag är beroende av ljus och mår betydligt sämre rent psykiskt när det knappt blir ljust under höst/vintervägarna. 


Solen är min bästa vän, den bästa medicin! 



Därför njöt jag igår när vädergudarna trotsade väderleksrapporten och gav mig sol och värme. Hade inte förväntat mig detta så när jag promenerade iväg med Nova och Ludde igår morse så drog jag på mig min löparjacka. Den fick jag strax ta av mig igen, det var ju varmt ute. Efter vår powerwalk passade jag på att mocka i en av hagarna medan jag hade värmen uppe. Jag fyllde en skottkärra med råge innan jag valde att sätta mig en stund i solstolen istället. Jag andades in semesterluften här hemma på gården och blickade ut över ägorna och log stort.



Packade sedan en picknickkorg med overnightoats (som dock bara fick stå och dra en halvtimme), kaffe, te och mumsiga frysta blåbär och gick bort till vår brygga 2 där Örjan höll på att röja vägen fram till bryggan som växt igen. 



Efter vår fastebrytfrukost packade jag om korgen och gick jag bort till vår brygga 1 och la mig i solen. 




Strax innan vi tände grillen fick vi besök av bästa Fia och hennes bonusbarnbarn Lilly (drygt 1 1/2 år) som var totalt oblyg fast det var första gången vi sågs. Hästarna var intressanta om än lite läskigt stora. 



Efter middagen tog jag mig en löprunda på kända vägar, mitt knä bråkade till och från men min envishet drev mig framåt ändå. Tungheten i magen efter det grillade köttet och den feta såsen var inte heller till någon hjälp men även detta övervann jag längs vägen. Skönt efteråt om inte annat trots knät...


För att förebygga mer smärta i knät så körde jag ett pass på min Fitnessplatta som jag saknat under vår resa, som ökar blodcirkulationen, aktiverar flera småmuskler vilket minskar en del spänningar i andra större muskler och hjälper nerver som hamnat i kläm. Kände mig som en ny människa när jag sedan gick och la mig. 


Påminnerigen om det lilla hjärtklicket här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke...
Tack fina du!!



#1 - - Anonym:

Värmen är underbart. Om luftfuktigheten har stor betydelse, kanske du ska köpa en luftfuktare😍/ Mikaela

Svar: Tror att det mer är luftfuktigheten ute dock 😅
Sandra Vulkan