Avsaknad av goda bakterier...

Min bakglädje har nu inspirerat min kollega som igår bjöd på en utomordentlig och nyttig cheesecake!



Och en annan kollega önskade en sats av mina fantastiska kladdiga brownies (recept i gårdagens inlägg) med lakritspulver och kakaonibs på. Så det bakade jag i onsdags efter jobbet. 



Det sporrar mig såklart till att vilja baka mer och fortsätta att utforska vägen till den perfekta kosten, och där ingår godsaker, för just mig och min hälsa. Godsaker är något som jag inte han leva utan längre perioder, jag har försökt. Därför vill jag ha nyttiga godsaker att ta till och inte behöva begränsa så värst mycket. Och som min kropp faktiskt mår bra av.

Men efter min senaste antibiotika behandling så saknar jag mina goda tarmbakterier... Hade inte en tanke på det då och har därför helt glömt bort att se till att få i mig probiotika och probiotika. När jag nu den senaste veckan återinfört bönor, kikärter och dadlar mm så här avsaknaden av goda tarmbakterier visat sig i full kraft. Via en uppblåst mage med otrevliga gaser. Inte så speciellt trevligt, och framförallt inte behagligt. Ber om ursäkt för denna pinsamma uppriktighet men anser att det är viktigt att prata om varför magen reagerar så som den gör och tänker att det nog är väldigt många som lider av detta problem i det tysta. Jag vet också att många undviker dessa viktiga födoämnen av just denna anledning, då känns det ännu viktigare att få informera om att det finns lösningar för dessa oangenäma problem. 

Jag själv har nu beställt synbiotica, ett kosttillskott, en kombination av "probiotiska bakterier, prebiotiska fibrer och C-vitamin. Den jag beställt innehåller 13 miljarder levande mjölksyrabakterier från stammarna Bifidobacterium BB-12® och Lactobacillus fermentum PCC®. C-vitamin är också tillsatt för dess antioxidativa egenskaper och för att stötta immunförsvaret. Utöver detta innehåller varje påse över 4000 mg fibrer som ökar effekten av tillskottet och fungerar som mat för nya och befintliga bakterier."

Så nu hoppas jag snart vara tillrätta med mina tarmar som förövrigt är ett lika viktigt organ som hjärtat och hjärnan för vårt välmående och överlevnad. Glöm inte det! Tarmarna kallas numera för vår andra hjärna och det säger ju en hel del.

Till kvällsmat igår åt jag en portion osockrad soygurt med bakteriekultur toppad med ceylon kanel, jordnötssmör, dadlar, pumpafrön, valnötter och aronia bär. Otroligt god kombination!!


 Startade gårdagen med ett skönt yogapass, trots extrem träningsvärk i rumpa och lår. Utan yogan hade jag nog inte orkat hela dagen. Det var en intensiv dag på jobbet och huvudvärken stegrade framåt eftermiddagen. Men jag bet ihop och körde på. Klarade dagen och såg till att återhämta mig under kvällen.

Balans är A och O!!


Påminner om det lilla hjärtklicket här nedan om du gillar detta inlägg eller vill visa din omtanke... ❤⬇️ Tack snälla du! 






3 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Livet på gården, Recept, sjukdom, träning;
Taggar: Nordic Wellness Mirum, bakinspiration, bakteriekultur, bakverk, cheesecake, gaser i magen, glutenfritt, goda tarmbakterier, kladdig brownie, kronisk huvudvärk, mjölkfritt, neurologisksjukdom, nyttigt, power yoga, prebiotika, probiotika, rawfood, sockerfritt, soygurt, stegrande huvudvärk, synbiotica, träning, uppblåst mage, vegan, yoga, återhämtning
#1 - - Anonym:

Viktig information 💕/ Mikaela

#2 - - Mamma ❤:

Håller med Mikaela. Bra att fler av oss får den informationen. Hoppas att det hjälper dig. Ha en fin fredag. Kram 🥰🥰🥰

#3 - - Pernilla:

Åhhh måste börja baka nu!!!