Mandelsmör, kladdkaka & Yinyasa yoga...

Idag tänkte jag dela med mig av två super enkla recept på nyttigt gott som jag komponerade ihop igår kväll. Men först vill jag berätta om mitt första besök på Yoga yama i Norrköping.

Jag började min gårdag med ett underbart ljuvligt och välbehövligt yinyasa yogapass på Yoga Yama. I våras vann jag ett kort med 5 pass där men har inte kunnat gå då de inte haft några morgonklass som passat mig. Men nu har Marja (hon som tidigare hade yogan på gymmet) börjat jobba där och håller i dessa morgonklasser. Hela atmosfären där inne andas lugn och ro och jag trivdes som fisken i vattnet. Det kom dock inte någon mer trots att fem personer hade bokat. Men mig gjorde det inget. Jag njöt varje sekund av passet. Och efteråt blev jag bjuden på en kopp te och en liten mysig pratstund. 



Efteråt gick jag en omväg till jobbet och fick ihop 4.5 km powerwalk. 

Hade en ganska så tuff dag på jobbet och samtidigt var min huvudvärk skarpare än vanligt. Det blixtrade titt som tätt och jag blev lite yr, men det gick hyfsat bra ändå att ta mig genom dagen. Undrar om det var ett lättare skov, isåfall så var det mitt lindrigaste skov hittills, vilket ändå måste ses som positivt. 

Efter kvällsmaten var jag enormt sugen på en rawfood kladdkaka (har mens). Tänkte att jag skulle slänga ihop en svarta bönor-kladdkaka men ville boosta den med något som passar för fas 1 i menscykeln. Har lärt mig av Susanna Moen att paranötter och mandlar är extra bra då. Hade inga paranötter hemma men mandlar finns det alltid här. I grundreceptet som jag brukar använda mig av ingår jordnötssmör. Men eftersom jag istället ville använda mig av mandlar så gjorde jag eget mandelsmör som jag sedan tog lite av i kakan.


Mandelsmör

2 dl sötmandel 
1/2 tsk flingsalt med jod
Ca 1 msk rapsolja 

Gör så här: Mixa först mandlar och salt i matberedare tills mandlarna är helt sönder malda. Tillsätt oljan och mixa tills det blivit till ett nötsmör.



Kladdkaka för fas 1

1 tetra svarta bönor 
3 msk mandelsmör
8 färska dadlar 
3 msk kokosolja
4 msk raw kakao 

Gör så här: Häll bönorna i en sil/ett durkslag och skölj dem. Mixa dem i en matberedare tillsammans med de urkärnade dadlarna och de övriga ingredienserna till en slät smet.

Häll smeten i en bakplåtspapperklädd pajform och ställ i frysen eller kylen. Ta fram ca 15 minuter innan servering. 

Toppa med t.ex lakritspulver, flingsalt, kakaonibs, hackade nötter, nötsmör, bär...



Hann inte fota innan jag ätit lite av min efterlängtade bit...


TREVLIG FREDAG önskarjag er alla!!
❤⬇️
En kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Livet på gården, Rawfood recept, Recept, diy, sjukdom, träning;
Taggar: boosting, chokladkaka, fas 1 i menscykeln, glutenfritt, hemmagjort, järnrik, kladdkaka, kronisk huvudvärk, mandelsmör, mjölkproteinfritt, morgonträning, neurologisk sjukdom, nyttigt fika, nyttigt gott, powerwalk, proteinrik, rawfood, recept, skarp huvudvärk, skov, svarta bönor, utan tillsatt socker, vegan, vegansk, yinyasa yoga, yoga yama, yrsel
#1 - - Anonym:

Trevlig helg😍/ Mikaela

Svar: Tack detsamma fina du!! ❤
Sandra Vulkan