En sista heldag i superlativens Österlen...

Wow vilken magisk resa vi har haft här nere i ljuvliga Österlen! Superlativen skulle kunna hagla i mina inlägg men lägger band på mig och istället fokuserar på vad vi faktiskt gjort.

Även igår startade jag min dag med en tidig morgonrunda, hittade lite nya gångvägar att springa på där det fanns lite skugga.

Fixade mitt kaffe och smög ner till stranden eftersom Engla och Agnes fortfarande sov och hade bestämt sig i förväg att inte hänga på stranden denna dag.

Jag tog mig flera dopp, temperaturen hade stigit till 22.5°C i havet. Vid 14-tiden lämnade jag stranden och gick tillbaka till stugan. Vi gjorde oss iordning och tog bilen på en liten utflykt med tre fantastiska stopp.

Först var vi till Keramika Fantasia, som min kollega/vän Johannas släkting driver, en underbar kvinna. Johanna hade ringt in en beställning på vackra muggar som vi hämtade upp åt henne.

Sedan åkte vi vidare till Olof Viktors Café där vi fikade ljuvliga bakverk. Engla och Agnes valde kolatrianglar, som tydligen var såna som ger en ångest över att de kommer att ta slut på assietten. Jag hittade en rawfoodtårta med smak av citron, riktigt gott! Och ett rooibos te med champagne- och jordgubbsmak, nog det godaste jag någonsin druckit.

Bilen tog oss sedan vidare till Kåseberga och Ale Stenar (igen). Denna gång åt vi vår middag på fiskrestaurangen nere i hamnen. Solen värmde fortfarande ordentligt och jag njöt av varje tugga av min varmrökta lax.

Uppe vid Ale Stenar slog vi oss ner på en filt. Där låg/satt vi länge och bara tog in atmosfären och tankade detta minne så att vi kqn bära med oss det förevigt.

Engla försökte även hjälpa en fågel som troligen hade skadat sig för den verkade inte kunna flyga. Hon fick komma så nära den så att hon kunde klappa den men sedan skuttade den ifrån henne precis utom räckhåll. Det såg ut som att den hade en röd plastbit, typ en läskkork långt in i sin näbb. Tyvärr så kunde vi inte se efter ordentligt då den inte lät Engla komma så nära igen.

Dagens pose fick bli på ett bord (Englas förslag). Eller det blev tre olika poser...

En liten promenad till den närliggande campingen, minigolfbanan och stranden fick avsluta vår dag när vi kom tillbaka till Ystad. Det var så otroligt mycket folk i området så vi trodde att det var något jippo på gång, men det var nog bara en helt vanlig lördagskväll i slutet av juni här.

Åh vad jag kommer att sakna dessa mysiga dagar och kvällar med dessa två stjärnor!!

Lämna kommentar publicerat i Allmänt, Blommor, Hälsa, Natur, Resor, träning;
Taggar: Ale Stenar, Hemester, Keramika Fantasia, Kåseberga, Olof Viktors Café, Sandskog, Ystad, beachlife, löpning, minnen för livet, rawfoodtårta, träning, workout, Österlen