Rawfoodkalas & mera köksrenovering...

Vaknade redan 6.15 av att det var alldeles ljust i sovrummet då vi fortfarande inte satt upp vår rullgardin efter sovrumsrenoveringen. Himlen var helt molnfri och ljuvligt blå. Var tvungen att öppna fönstret och föreviga stunden med min fantastiska kamera i mobilen.




Tog en kort promenad med Ludde och Nova för att rasta av dem. Det var kallt men friskt ute och solen steg och förvandlade översvämmade fält till något magiskt.


Under morgonen och förmiddagen fylldes jag av glädje då jag helt tillsynes mirakulöst hade så mycket energi. Jag dammsög hela huset, tvättade, bakade och fixade inför eftermiddagens kalas mm. Sedan kom jag på att min pigghet inte berodde på att jag på riktigt mådde bättre utan på mina kortisontabletter som jag tog när jag vaknade. Läkaren hade "varnat" mig för att de skulle fungera lite som uppåttjack. Men jag behöver ändå tänka på att kroppen behöver vila mycket. Tänkte inte på det...

Örjan och pappa fortsatte med renoveringen av köket. Det blir så bra! Bättre än jag kunnat föreställa mig. Dock stötte de på problem och vi inser nu att vi måste byta ut all elen i köket. Här ute i Sankt Annas skärgård finns det tyvärr ingen elektriker så vi behöver kontakta någon i Söderköping eller Norrköping. En av nackdelarna med att bo lite längre bort från en stad är resekostnader för hantverkare. 




Satte mig ute i solen en stund i väntan på våra fikagäster Gite och Conny. Njutfullt och varmt när jag hittade en perfekt plats i lä. Gite gjorde mig sällskap en stund innan vi gick in och fikade. 

Jag bjöd på ett riktigt rawfoodkalas med nyttigt gott plus Äppelkakabananbröd som inte räknas till rawfoodkategorin då den gräddats i ugnen, dock lika nyttig.


Fikabordet


Äppelkakabananbröd från Susanna Moen


New lights bites (apelsinchoklad) från WomenSync


Browniedeg á lá Susanna Moen toppad med lakritspulver


Kanelbullebollar från WomenSync


Morotskaka från WomenSync
(Persiljan skördade jag ute igår i vårt örtland.)


Och min absoluta favorit alla dagar i veckan: Banoffepaj från Susanna Moen


Under eftermiddagen hällde jag upp min färdiga Kombucha på flaskor, som jag hade smaksatt med havtorn och passionsfrukt. Ruskigt god!


Sats nummer tre var det dags att smaksätta för en andra bryggning. Till den valde jag smultron som jag plockade i somras här ute, tror jag blir super gott.


Somnade trött efter kvällens dos av Cocilliana-Etyfin. Uppåttjack på morgonen och nedåttjack på kvällen, känner mig som värsta knarkaren. 😅


#1 - - Anonym:

Vilket härligt fikakalas😋Japp, men väldigt effektiva saker de där medicinerna/ Mikaela

Svar: Ja svårt att ta det lugnt när tabletterna jobbar på! 😅
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Så fint alltihop!💕
Kram Tessan

Svar: Åh tack min fina fina vän!! 🥰
Sandra Vulkan

#3 - - Mamma ❤:

Jätte fina bakverk och säkert jättegod 😀. Nu måste du vila även om du känner dig pigg....Kram ❤

Svar: Supergott!!! ❤ Ska vila och ta det lugnt idag. Kramar
Sandra Vulkan