Närodlat, både nyttigt och gott!!

Jag som så många andra försöker att handla och äta så mycket ekologiska och närodlade produkter som möjligt. Önskar dock att utbudet i matvarubutikerna var större och att de inte var dyrare än t.ex grönsaker som är besprutade och dessutom transporterats långa sträckor. Om jag hade mer tid och  mer kunskap så skulle jag odla betydligt mer än vad jag gör.

I år hade jag några olika sorters kryddor i en av mina odlingslådor som Örjan byggde åt mig. Kryddor som klarade vintern och frodades under våren och sommaren. Och en pallkrage trängdes jordgubbsplantorna för andra året i rad, behöver sålla lite till nästa år då det är alldeles för trångt i lådan. I vår tredje och sista låda hade vi potatis förra året. Men i år struntade vi i att fixa i våra lådor. Så gissa hur förvånande vi blev när det ändå började växa upp potatisblast ur jorden och vi senare kunde skörda potatis som räckte till mer än en middag.

Då vi bor på en gammal gård så finns det massor av fruktträd och bärbuskar. Upptäcker nya varje år. Vi har flera olika äppelträd, ett päronträd, två körsbärsträd som vi delar med fåglarna, en frodig rödvinbörsbuske, en klen svartvinbärsbuske (som vi planterade förra året), ett överflöd av slånbärsbuskar och björnbärssnår och lite smultron. Röda vinbär, björnbär, körsbär och jordgubbar brukar jag smaksätta min egenbryggda kombucha med och baka nyttiga pajer på. Likaså används äpplen och päron till olika nyttiga bakverk. Slånbären har jag inte gett mig på att plocka än, tror att en ska plocka dem efter första frostnatten.


Persilja som dekoration på rawfoodmorotskakorna.


Äpplen från vårt största och troligen äldsta äppelträd i bananbrödet. 


Blåbär från skogen bakom oss och jordgubbar från odlingslådan i pajen plus citronmeliss som dekoration. 


Till nästa år hoppas jag på mer energi så vi kan plantera och odla mer. Sötpotatis, zucchini, rabarber, vitavinbär, havtorn, hallon och mer kryddor står högst på min önskelista.

Jag har hittat små söta drivbänkar med belysning som jag är sugen på för odling av kryddor och groddar även under vinterhalvåret på impecta.se. Där finns även mängder med fröer och inspiration.


Groddar är ju förövrigt otroligt nyttigt, som även våra goda tarmbakterier älskar. Viktigt att göda de goda tarmbakterierna som bl.a bygger upp vårt immunförsvar, speciellt nu i Corona-tider...

Jag tror att det är fler än jag som nu i denna pandemi känner mer längtan efter att kunna odla sin egen föda så mycket som möjligt. Vem vet vad som kommer att drabba världen nästa gång, eller om vi ens kommer att bli fria från Covid-19. Jag har turen att kunna handla av våra grannar som driver en liten gårdsbutik på somrarna. De odlar massa gott, har höns och får, så där köper vi närodlade grönsaker, nyvärpta ägg och ljuvliga lammkorvar mm. Det är lyx!




Lämna kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Livet på gården;
Taggar: drivbänk med belysning, ekologiskt, impecta.se, livet på gården, mot bättre hälsa, nyttigt gott, närodlat, odling, rawfoodfika, skärgårdsliv