Han har en hjärtsjukdom...

En underbar lugn morgon i solen.


Eller det kunde ha varit alldeles underbart om det inte kändes som att jag höll på att hosta upp mina egna lungor. Hostattackerna håller i en stund sedan lugnar det sig ett litet tag innan de kommer tillbaka. Värst är det när jag pratar eller rör mig. Till natten hjälper Cocillana etyfin så jag får sova gott, det tackar jag allra ödmjukast för.

Ludde var till Norsholms djursjukhus igår och fick sitt hjärta undersökt med ultraljud, för att undersöka hans blåsljud. Det visade sig att han har ett hjärtfel, en hjärtsjukdom som kallas Myxomatös klaffdegeneration (engelska namnet är Myxomatos mitral valve degeneration, förkortas MMVD). Än så länge kan Ludde fortsätta sitt liv oförändrat. Men regelbundna ultraljud varje halvår kommer att göras för att se om något förändras och medicinering behöver sättas in.

Jag är tacksam över att vi har så fin djurvård här i Sverige  även om det är skitdyrt.