Filmjölksrutor & Min gårdag...

Nu har alla tre kattungarna som skulle få nya hem flyttat. Kvar har vi Torkel så Elvis, Ronja och Selma har en liten att fostra, mysa och leka med. Och vi övriga också såklart.
Igår på eftermiddagen kröp jag återigen ner i badkaret och lät det heta väldoftande vattnet omsluta mig. Tänk att en sån enkel handling kan vara så oerhört helande för både kropp och själ. Och njutbart!


Fått några frågor kring hur jag gör filmjölksrutorna som jag berättade om i lördags. Så här kommer receptet som jag använt mig av sedan jag flyttade hemifrån i 19-årsåldern:

Filmjölksrutor

4 dl socker
7 1/2 dl mjöl
5 tsk bakpulver
250 gram smör
3 ägg
3 dl filmjölk
Gör så här: Blanda alla torra ingredienserna med smöret med händerna så att en smuldeg bildas. Spara 2 dl av smuldegen och blanda i filmjölken och äggen i den resterande smuldegen. Vispa ihop till en smet. Häll smeten i en smord långpanna, strö över smuldegen som sparades och grädda på 225°C i 15 min. Dela i rutor, låt svalna och sikta över vaniljsocker innan servering. Njut!


#1 - - giftstrumatillfrisk.blogg.se:

Det låter gott! Ska prova!

Svar: Ja gör det! De luktar dessutom ljuvligt när de kommer ut ur ugnen. 😍
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Nämen oj! Blev 5 kommentarer. Sorry!

Svar: Löste det! 😅
Sandra Vulkan