Ett måste i frysen!!

Då jag på riktigt inte klarar mig utan dessa underbara nyttiga godingar i min frys, eller såklart i min mun, så känner jag att det är min plikt att återigen dela med mig av dessa och ge fler möjligheten att bli lika beroende som jag. 

Det jag pratar om är såklart mina oooootroligt välsmakande Lakritsdadelbollar! Jag äter med glädje minst 3-4 bollar om dagen och de ser till att hålla tarmarna i trim. Förutom det så ger de massa energi och mängder av vitaminer och miniraler plus Omega-3.(Tänk att något så gott kan få mig att må så bra!) Perfekta att äta efter träning! Eller bara för att de är såååå goda!!! 

I söndags bytte jag ut de tre decilitrarna cashewnötter mot en deciliter mandlar, en deciliter valnötter och en deciliter cashewnötter. Om du vill veta vilka vitaminer och mineraler dessa innehåller och i vilken mängd så klicka här, fann denna sida där flera nötter och frön (bl.a chiafrön som mina bollar även innehåller) listas när jag googlade omkring på nätet i jakt på näringsinformation. Och dadlarna är ju rena rama nyttobomberna i sig.



Här kommer det något modifierade receptet:

1 dl sötmandel
1 dl valnötter
1 dl cashewnötter 
600 g färska dadlar
2 msk kokosolja
3 msk kakao
4 msk chiafrön

Lakritspulver att rulla i

(Självklart så kör jag endast med ekologiska produkter.)

Börja med att hacka alla nötterna i en matberedare tills det blir till ett finkornigt mjöl. Häll över till en bunke.

Kärna ur dadlarna och mixa dem i matberedaren tillsammans med kokosolja (som bör vara rinnig), kakao och chiafrön tills det blivit till en kladdig degmassa. Blanda ihop degmassan med nötmjölet. Ställ kallt i ca 45 minuter. Rulla degen till bollar i önskad storlek och rulla bollarna i lakritspulvret. Lägg dem sedan i frysen för perfektion. NJUT!!

Då dadlar inte blir helt frysta så kan de ätas direkt ur frysen!



Perfekt Antiinflammatoriskt godis!

Om du gillar detta inlägg så får du gärna klicka på hjärtat här nedan för att hjälpa fler att hitta detta UNDERBARA recept! ❤⬇️ Tack snälla!!





2 kommentarer publicerat i Allmänt, Hälsa, Rawfood recept, Recept, diy, sjukdom, träning;
Taggar: Lakrits, Lakritsdadelbollar, Omega-3, antiinflammatorisk kost, antiinflammatoriskt godis, cashewnötter, chiafrön, dadelbollar, diy, ekologisk kakao, frisk mat, färska dadlar, kokosolja, lakritspulver, mineraler, mot bättre hälsa, nyttigt godis, proteinbollar, proteingodis, recept, sötmandel, valnötter, vitaminer
#1 - - Anonym:

Perfekt med nyttigt godis😀/Mikaela

Svar: Det bästa som finns!!! 😋❤
Sandra Vulkan

#2 - - Mamma 😍😍😍:

Mumsigt!!! Tycker resten av familjen om godiset också 😀😀😀. Kram ❤❤❤🐕🐕❤❤🐎

Svar: Örkan gillar dem nog men tål inte dadlar... Resten av familjen gillar inte lakrits som tur är, så jag får ha dem för mig själv! 😁 Gör liknande fast snickersvariant till barnen. ❤❤ Kramar
Sandra Vulkan