Jordnötsrutor á lá Sandra ♡ Rawfood

Eftersom jag bara älskar mina egenmodifierade jordnötsrutor mer och mer för varje gång som jag äter en så vill jag så gärna dela med mig av detta recept.

Rawfood fika växer hela tiden i efterfrågan på caféer och på restauranger som efterrätt. Självklart för att det är så jädra gott men till stor del för att medvetenheten kring sockrets (och det vita mjölets) påverkan på vår hälsa har ökat enormt. Det finns mängder med litteratur som belyser detta med hjälp av modern och gedigen forskning, men även gamla forskningsresultat som tystats ner. 

Hur som helst så bjussar jag er nu på ett riktigt mumsigt nyttigt och näringsrikt Rawfood recept, eller receptet är väl varken gott eller nyttigt men själva go'biten som receptet kan leda till.



Jordnötsrutor á lá Sandra 


3 dl Cashewnötter 

4 dadlar 

2 msk raw kakao 

3 msk jordnötssmör 

1 1/2 msk kokosolja 

1 rågad tsk vaniljpulver 

(Några jordnötter, riven kokos och lite flingsalt till garnering) 


Mixa till en kladdig och lite glansig deg. Tryck ut degen i en matlåda eller liknande. Hacka några jordnötter och strö över tillsammans med lite riven kokos i önskad längd plus lite flingsalt. Ställ in i frysen någon timme. Skär i rutor och servera. 

\n


Så enkelt att bara slänga ner i en matberedare och mixa ihop, tar bara några minuter att göra. Har du inte bra köksredskap eller inte ork/tid så hör av dig så kanske vi kan lösa det...


Igår var det ännu en bra dag, ev lite extra bra på grund av att jag slutade tidigt (13.45) och då powerwalkade 5 km med bästa Sandra, som nu äntligen är tillbaka på jobbet efter föräldraledigheten. Den dryga timmen vi rushade på i spåren i Vrinneviskogen kändes alldeles för kort, den rent av flög iväg. Då vi inte setts sedan i Midsomras så hade vi en hel del att ta igen och prata om. Beslutade oss för att dessa tisdags promenader måste bli en vana, ett trevligt sätt att umgås på. 

När jag vinkade Hej då till Sandra gick jag bort till gymmet och körde ett kort men väldigt intensivt styrkepass. Dock så var det en dålig tid på dagen för ett hembesök, alldeles för många som tränade samtidigt och tyvärr flera som betedde sig på ett sätt som inte tilltalade mig. Unga killar som skrattade och fnissade åt andra och som ställde sig och rent av glodde på håll när jag och andra kvinnliga gymmare utförde vissa övningar (så som kissande hunden, squats och framåt bli av olika slag), tror inte att de förstod att de syntes i spegeln... Därav spurtade jag mig igenom mina övningar och gav mig knappt någon vila och återhämtning alls mellan övningarna.

Mötte sedan upp Engla och hennes kompis Lina strax innan Örjan dök upp och hämtade oss. Vi åkte och köpte soffa och säng (bättre begagnat av en bekant) till Englas och Agnes lägenhet. Blir kanonbra det här!!

Måste ju bjuda på bilder på soluppgången på väg till jobbet igår morse...


...och vyn vi möttes av när vi kom hem till ön efter jobb, träning och möbelflytt.


Tänk vilken fantastisk ynnest det är att få uppleva denna magiska utsikt i vardagen dag efter dag!!


Åh hoppas att du nu väljer att klicka på hjärtat här nedan ❤⬇️ så att fler får möjligheten att hitta hit! Tack snälla du på förhand!



En kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Livet på gården, Natur, Rawfood recept, Recept, sjukdom, träning;
Taggar: Lagnöbron, Sankt Annas skärgård Norra Finnö, baka, food pharmacy, glutenfritt, hembakat, jordnötsrutor, made by me, mjölkproteinfritt, mot bättre hälsa, nordicwellness, nyttigt fika, nyttigt gott, näringsjägare, näringsrikt, powerwalk, rawfood, rawfoodgodis, recept, sockerfritt, soluppgång, styrketräning, utan tillsatt socker, veganskt
#1 - - Anonym:

Nu är vi äntligen igång igen efter sommaren, ser mycket fram emot detta läsår😀/ Mikaela

Svar: Jag med!! 😍
Sandra Vulkan