Besök av Ciara & Englas middagstips...

Igår kväll fick vi besök av stormen Ciara. Hon tog i ordentligt med en styrka på 13 m/s och byar på över 20 m/s. Det knakade i våra ytterväggar och det lät som att taket skulle lyfta. Hästarna, som togs in i stallet redan vid 16.00 när regnet kom, var mycket oroliga...

Skönt iallafall att slippa oroa sig över båtarna då alls ligger på land än så länge.

Jag, som även igår var trött och orkeslös av hostan, gick och la mig för natten redan klockan 19.00. Jag låg och lyssnade på stormandet utanför och fascinerades av vädrets makter som kan skapa sån otrolig kraft av bara luft och energier. Vind är det fenomen som jag har svårast att greppa och förstå bland de olika väderlekarna. Visst förstår jag när någon förklarar men det är så mycket enklare med regnets kretslopp.

Igår bjöd Engla oss på mat. Ett recept som hon själv hittat på nätet. En italiensk pastarätt. Men då jag inte kan äta spaghetti så kokade vi quinoa till mig, kryddad med gurkmeja, ingefära och svartpeppar. På bilderna är det min portion.


Det kändes riktigt lyxigt att någon annan i familjen lagade maten, speciellt då jag inte mådde prima. Nedan följer Englas recept.


Englas pasta med bacon & champinjoner

Bacon
Champinjoner
Krossade tomater
Imat grädde 
Olivolja
Peppar
Salt

Spaghetti 
Salt
Olivolja

Riven parmesan

Gör så här: Stek bacon och champinjoner i olivolja. Tillsätt krossade tomater och grädde. Krydda.

Koka spaghetti i rikligt saltat vatten (ska smaka hav). När den nästan är klar häll av vattnet. Blanda ner i såsen.

Servera med riven parmesan strösslad över maten.


#1 - - Anonym:

Mums😋/ Mikaela

Svar: Ja det var det! ❤
Sandra Vulkan

#2 - - Anonym:

Bra riktmärke med vattnet salt som havet 😊