Ljuvlig ananaspaj

På nyårsafton mixtrade jag ihop en nyttigare ananaspaj som både jag och Örjan kunde äta av. Enligt Örjan är det den godaste paj han någonsin smakat, vilket är ett mycket gott betyg. Jag utgick från ett "vanligt" recept och gjorde om det till ett hälsosammare.

Självklart så vill jag dela med mig av detta recept till er så att fler kan få avnjuta dess magi. Jag dekorerade min, förrutom det som står i receptet riven kokos, limeskivor och citronmeliss, med ljusgula smultron från vår skörd i somras (yellow wonder) som en liten extra lyxig detalj. Pajskalet blir inte hårt och smuligt utan mer som sockerkaka. Såå gott!!



Ananaspaj

Pajskal:
3.5 dl havregryn 
150 gram smör
1 liten mogen banan 
2 tsk bakpulver 

Fyllning:
2 burkar krossad ananas 
2 dl iMat fraiche (funkar såklart med creme fraiche också)
2 tsk vaniljpulver 
1 msk honung
2 ägg

Gör så här: 
Mixa havregrynen till mjöl och mixa sedan alla ingredienserna till pajskalet. Smeta ut den kladdiga degen i en bakplåtspapperklädd pajform och förgrädda i 8 minuter på 175°C (jag kör varmluft, så kanske lite varmare om du inte har varmluft).

Pressa ut saften ur ananasen genom en finmaskig sil. Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen och häll ner i pajskalet. Grädda mitt i ugnen i 35 minuter på 175°C (återigen kör jag varmluft...)

Låt svalna och dekorera med riven kokos, limeskivor och citronmeliss. Servera eventuellt med vispad kokosgrädde eller vaniljglass, men jag äter den som den är. 


Lycka till!! Och berätta gärna vad du tycker om den ifall du testar.

En kommentar publicerat i Allmänt, Hälsa, Rawfood recept, Recept, diy;
Taggar: glutenfritt, hembakat, ljuvlig ananaspaj, naturligt gott, naturligt socker, nyttig ananaspaj, nyttigt fika, nyttigt gott, paj, sockerfritt, utan tillsatt socker
#1 - - Anonym:

Mums😋/ Mikaela